AMP- Govern demana a Foment un "estatut de singularitat" per als aeroports de Balears i s'oposa a la seva privatització


Actualizado 10/12/2010 14:55:48 CET

L'Executiu decidirà si entra o no capital privat en els aeròdroms, una vegada es defineixi un model de gestió públic

PALMA DE MALLORCA, 10 Dic. (EUROPA PRESS) -

El Govern remetrà de manera urgent un informe al Ministeri de Foment en el qual el reclama un "estatut de singularitat" per als aeroports de les Balears i s'oposa a la privatització o semiprivatització dels mateixos, ja sigui a través de règims concessionals a favor del sector privat, tal com ha anunciat l'Executiu central per a determinats aeròdroms, o mitjançant qualsevol altra fórmula que suposi la pèrdua de la gestió pública.

Després de la reunió del Consell de Govern, el conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Gabriel Vicens, ha explicat que en el citat informe, es defensa una gestió pública dels aeroports de les illes per part de les institucions de les Balears, tenint en compte, d'una banda, "la condició geogràfica de l'arxipèlag i el seu conseqüent condició d'insularitat i, per un altre, el condicionant d'economia predominantment turística de la nostra activitat econòmica global".

En concret, el Govern exigeix un sistema tarifari propi (taxes aeroportuàries) o, com a mínim, una flexibilització de la política de tarifes i preus, que permeti "millorar la competitivitat, incentivar noves rutes i mercats i treballar per a la desestacionalització del producte turístic".

D'aquesta manera, Vicens ha recalcat que el Govern defensa la "descentralització i individualització" del sistema de gestió aeroportuària, ja que, segons la seva opinió, aquest model permet "millorar la competitivitat i alinear l'estratègia de gestió aeroportuària amb les necessitats de l'economia i el transport de cada àmbit insular i del conjunt de les Balears".

Concretament, planteja que la gestió de l'aeroport s'articuli mitjançant una societat individual de gestió o societat filial, de manera que en el futur Consell d'Administració estiguessin representats el Govern espanyol, la societat estatal substitutiva d'AENA i les institucions de les Balears.

Alhora, Vicens proposa la creació d'una societat individual de gestió o òrgan semblant per a cada un dels tres aeroports principals de les illes, mentre que, d'altra banda, planteja que l'òrgan de Govern de la societat individual de gestió sigui el Consell d'Administració, constituït per representants de l'Executiu central; de la societat substitutiva d'AENA; del Govern; del respectiu Consell Insular; l'Ajuntament; la Cambra de Comerç corresponent i membres del Consell Assessor.

D'altra banda, el model del Govern preveu la creació d'un Consell Assessor constituït per representants dels agents econòmics i socials, que tindrà funcions assessores i consultives.

A més, Vicens advoca perquè els temes i decisions estratègiques que s'adoptin en el nou sistema de gestió requereixin de majories qualificades, referint-se així als nomenaments de posicions executives en els aeroports; les aprovacions de contractacions i execucions de contractes de despesa i inversió; l'aprovació i revisió dels plans directors, estratègics o de negoci; l'aprovació de concursos i adjudicacions de contractes que siguin claus per a la competitivitat de l'aeròdrom i l'aprovació de polítiques de qualitat de servei o de gestió mediambiental.

NO ES DESCARTA L'ENTRADA DE CAPITAL PRIVAT

"Balears sempre ha plantejat que els sistemes aeroportuaris haurien de ser de titularitat pública per aconseguir una gestió pública de qualitat, tot i que això no significa que no pugui haver representació privada, sempre que es garanteixi que la titularitat és predominantment pública", ha sostingut.

En aquesta línia, ha assegurat que el model que planteja Balears "pot ser compatible" amb el qual proposa el Ministeri dirigit per José Blanco, referint-se així a la possibilitat de privatitzar el 49 % d'AENA. "No té res a veure, perquè una cosa és la societat matriu i una altra el model de gestió dels aeroports", ha precisat.

Tot i això, ha insistit que Balears vol deixar clar davant de l'Executiu central que la gestió dels aeroports de les illes ha de ser pública i després ja s'estudiarà si pot "entrar o no capital privat, ja que això és una cosa que es pot considerar quan es plantegi concretament el model".

D'altra banda, ha remarcat que el model que defensa el Govern és "semblant" al qual planteja Canàries, si bé, en principi, cada Comunitat Autònoma va a plantejar el seu propi sistema de gestió al Ministeri de Foment, tot i que, al principi, no es descartava la possibilitat que els dos territoris presentessin un document conjunt per fer força davant del Govern.

"En principi, el plantejament global de les Canàries és el mateix que Balears, en el sentit que defensa un estatut de singularitat i ha mostrat la seva preocupació per la semiprivatització, si bé aquesta Comunitat farà el que hagi de fer i defensarà el seu propi nivell de gestió", ha conclòs.

LA IMPORTÀNCIA DELS AEROPORTS A BALEARS

Per argumentar la importància dels aeroports per a Balears, el citat informe de la Conselleria recorda que el 80% del PIB balear està generat pel sector serveis, en què el turisme aporta, directament o indirectament, prop del 50% del PIB total de l'arxipèlag.

Així, subratlla que, aproximadament, el 98% dels visitants de les illes accedeixen a l'arxipèlag per via aèria, de manera que durant l'any passat, s'hi han desplaçat per via aèria a Balears més d'11,6 milions de turistes, tant espanyols, com estrangers.

A més, recorda que l'Aeroport de Palma és rendible, ja que, d'acord amb les dades publicades per AENA, en 2009, ha estat un dels nou aeròdroms amb beneficis de la xarxa d'AENA.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies