AENA proposa un "arbitratge independent" si avui no s'aconsegueix l'acord amb els controladors


Actualizado 06/08/2010 21:36:42 CET

Hi ha acord en set dels 12 punts, però no en les jornades ni en les retribucions

MADRID, 6 Ago. (EUROPA PRESS) -

El president d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA), Juan Ignacio Lema, ha proposat acudir a "qualsevol mecanisme legal", fins i tot a "un arbitratge independent de mutu acord", si no se supera avui mateix un acord amb els controladors aeris que eviti la vaga anunciada.

D'aquesta manera, el conflicte seria sotmès a la decisió d'un àrbitre independent consensuat per les dues parts per resoldre que no hi ha acord, el que al seu torn "posaria fi" a l'anunci de vaga que "tant dany està causant" a l'economia espanyola.

"Si no s'arriba avui a un acord i els controladors no accepten acudir a un tribunal d'arbitratge, em temo que anunciarien la vaga, cosa que no desitjam", ha afegit el responsable d'AENA, qui ha assegurat que això "no és un ultimàtum".

Tot i això, en una roda de premsa juntament amb la directora de Navegació Aèria, Carmen Librero, Lema ha considerat que després de les converses mantingudes els últims dies, es podria arribar a un acord "aviat", ja que, segons ha apuntat, en set dels 12 punts reivindicats pel col·lectiu les posicions estan "acordades o molt pròximes".

Entre els aspectes resolts es trobaria la realització d'auditories sobre les càrregues de treball o l'aplicació immediata del Reial decret de temps, activitat i descans, amb participació dels representants sindicals d'aquí als terminis que es marquen en aquest.

A més, Librero ha explicat que els instructors o supervisors majors de 57 anys podran mantenir el seu nomenament d'aquí a funcions no operatives, mentre que als treballadors que no pertanyin a aquestes categories se'ls oferirà ser nomenats 'tècnics ATP'.

JORNADES I RETRIBUCIONS.

Tot i això, Lema ha apuntat que encara queden per resoldre "dos aspectes clau", com són les jornades que han de fer els controladors i la retribució corresponent a aquesta.

"Tot i que no vénen recollits en la taula de reivindicacions, USCA manté constantment el seu interès lloc en ells", ha assegurat.

Concretament, AENA hauria proposat una "jornada flexible i adaptable", davant d'unes exigències dels treballadors que "no s'ajusten a la Llei de Trànsit Aeri", per la qual cosa "no asseguraran" la competitivitat i eficiència del gestor aeroportuari en el marc del 'cel únic europeu'.

Alhora, els controladors sol·liciten el pagament de determinades hores extres a un major preu, l'ampliació del temps de descans nocturn fins al 50 per cent o la reducció de la jornada màxima fins a les 1.450 hores en 2013, segons l'ens.

Davant d'aquest últim aspecte, Lema va recalcar que "no s'oposen a això", però sempre que la mesura vagi acompanyada d'un ajust de la retribució i la productivitat, ja que, en cas contrari, se superaria la massa salarial fixada en 480 milions d'euros.

Un altre punt conflictiu és el dels 'serveis exprés', aplicats quan l'absentisme supera el 15 per cent de les 'imaginàries'. El sindicat USCA assegura que aquesta mesura obliga als controladors a estar disponibles "els 365 dies de l'any", extrem que el responsable d'AENA va titllar d'"incorrecte".

Segons ha explicat, els treballadors tenen 45 dies de vacances anuals que "es respecten", respecte dels 30 dies de la resta dels treballadors que depenen d'AENA, al que es summa la possibilitat de dividir l'any en quatre trimestres per assignar-los a la plantilla, de tal forma que cada treballador passi nou mesos al mes exempts de fer aquest tipus de serveis.

LAUDE DE COMPLIMENT OBLIGAT.

El responsable del gestor aeroportuari ha assenyalat que fins ara "no preveuen" l'escenari d'un possible laude de compliment obligat per a les parts que tancament el conflicte.

Segons ha explicat, en el cas que finalment es produeixi una vaga que causi "un greu perjudici" a l'economia nacional, ja no seria AENA qui hauria de prendre la decisió d'un arbitratge forçós, sinó que això "correspondria al Govern".

L'arbitratge constitueix una via paral·lela i restitutòria de la justícia ordinària per la qual, en cas de conflicte entre dos o més parts, un tercer neutral i imparcial, anomenat àrbitre, resol la controvèrsia dictant un laude (sentència) que és de compliment obligat, no recurrible i executable.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies