Cort implantarà en 2009 el sistema de préstec de bicicletes després d'ampliar la xarxa de carrils bici en 17 km

 

Cort implantarà en 2009 el sistema de préstec de bicicletes després d'ampliar la xarxa de carrils bici en 17 km


Actualizado 18/09/2008 20:36:55 CET

Durant el primer trimestre de 2009, el Govern posarà en marxa un programa pilot de lloguer de bicicletes públiques a la UIB

PALMA DE MALLORCA, 18 de setembre (EUROPA PRESS)

La directora general de Mobilitat de l'Ajuntament de Palma, María Luisa Gracia, ha anunciat avui que l'Ajuntament implantarà en 2009 un sistema de préstec de bicicletes, semblant al qual ja existeix a Barcelona, Sevilla i Burgos, i una vegada que s'hagi ampliat la xarxa de carrils bici de la capital balear en 17 quilòmetres, que se sumaran als 32 ja existents.

Durant la seva intervenció en les Jornades de la Bicicleta Pública, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, Gràcia ha reconegut que la infraestructura actual de carrils bici a Palma és "insuficient" per posar en marxa el lloguer de bicicletes públiques, tal com, segons la seva opinió, ho posa de manifest que actualment, la bicicleta només és utilitzada gairebé per un ús recreatiu.

Així, va recordar que actualment, només hi ha 16 quilòmetres de carril bici en el litoral, que és "un dels més atractius de l'Estat" i 10 quilòmetres de carrils "urbans i dispersos", mentre que els sis restants conformen un circuit tancat i aïllat a Son Moix, en el Camí de Jesús davant el cementiri, a Jacint Verdaguer i al polígon de Llevant.

Per aquest motiu, va apuntar que el consistori ha decidit incrementar la xarxa amb un nou carril bici, que uneix el Parc de Sa Riera i el carril del litoral, que, segons va destacar, suposa el "primer pas" per aconseguir una infraestructura "digna" destinada a les bicicletes, de de cara a fomentar a Palma l'ús habitual d'aquest mitjà de transport.

D'aquesta manera, va detallar que gran part dels nous 17 quilòmetres estaran situats a la zona del Polígon de Llevant; la ronda de Balmes (2,7 quilòmetres que estaran operatius a final de 2008); les Avingudes (2,5 quilòmetres); entre Son Llàtzer i Son Ferriol: carrer Manacor; Parc de Ses Estacions i Son Hugo. "Aquesta proposta es complementarà amb vies de coexistència amb els vianants al centre històric", va indicar.

Gràcia va criticar que la bicicleta com a mitjà de transport ha estat "marginada" per part dels anteriors Governs a l'Ajuntament de Palma i, per aquesta raó, va recordar que el seu ús és "tan escàs" que actualment, "no aconsegueix la categoria de manera de transport", sinó de vehicle esportiu i recreatiu per als caps de setmana.

Tot i això, va ressaltar que durant la Diada Ciclista que es realitza tots els anys a Palma, participen entre 10.000 i 12.000 ciclistes, el que posa de manifest l'existència d'un gran parc de bicicletes. A més, va subratllar que en els últims anys, es comença a veure a ciutadans que utilitzen aquest mitjà de transport per fer desplaçaments quotidians, com acudir al treball.

Malgrat això, la directora general de Mobilitat del consistori va admetre que serà "difícil" superar la importància del cotxe pels desplaçaments privats i, en aquest sentit, va revelar que "una de les majors dificultats que s'està produint per la implantació de nous carrils bici és la disminució de l'espai destinat als automòbils".

PROJECTE PILOT A LA UNIVERSITAT

Per la seva banda, la directora-gerent del Consorci de Transports de Mallorca, Inmaculada Salamanca, va avançar que durant el primer trimestre de 2009, el Govern posarà en marxa un programa pilot de lloguer de bicicletes públiques en la UIB, que consistirà en el préstec gratuït de 100 bicis per desplaçar-se dins el recinte de la Universitat i per accedir al Parc Bit.

Per a això, va detallar que s'invertiran inicialment entre 50.000 i 60.000 euros, mentre que també es destinaran 40.000 euros pel manteniment del servei. D'altra banda, va explicar que les persones usuàries d'aquest servei gratuït hauran de tenir la Targeta Intermodal, de manera que per poder llogar una bici, deuran haver cancel·lat el mateix dia un viatge en el Metro, en el tren o a l'autobús.

D'aquesta manera, va indicar que aquest projecte, anomenat Benefit, permetrà llogar una bicicleta a la Universitat de dilluns a divendres i entre les 07.00 i les 20.30 hores, amb la finalitat d'aconseguir un "canvi d'hàbits de mobilitat" a través d'un mitjà de transport que no contamina i que ajuda a millorar la salut, gràcies a l'exercici físic.

El conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, va recordar que els últims cinc anys, s'ha implantat el servei de la bicicleta pública en molts països europeus i, en aquesta línia, va dir que l'executiu considera aquest mitjà com una eina "molt interessant per completar la potenciació del transport públic que volem portar a terme d'una manera irrenunciable en aquesta legislatura".

"La bici permet un desplaçament ràpid, fàcil i d'ús diari i es pot complementar molt amb la intermodalitat d'altres mitjans de transport, com l'autobús, el metro i el tren", va ressaltar, si bé va precisar que abans d'implantar un sistema de lloguer gratuït, cal estudiar "bé, perquè cal tenir un marc adequat de ciutat per garantir la seguretat dels ciclistes".

Per aquest motiu, avui i demà se celebren en La Misericòrdia les Jornades de la Bicicleta Pública, a la qual hi acudeixen representants de 25 ajuntaments de les Balears, amb la finalitat de conèixer els avantatges de la utilització de la bici als municipis i conèixer les experiències d'altres zones d'Espanya, com Sevilla i la Ribera Alta en els sistemes de préstec gratuït de bicicletes.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies