Canàries demana el suport de les CA per a la posada en marxa d'un pla nacional de turisme del segle XXI

 

Canàries demana el suport de les CA per a la posada en marxa d'un pla nacional de turisme del segle XXI


Actualizado 10/12/2010 20:04:40 CET

És "gairebé" l'únic sector a Espanya que pot aspirar a la recuperació, segons Exceltur

SANTA CRUZ DE TENERIFE, 10 Dic. (EUROPA PRESS) -

El sector turístic ha demanat al president del Govern de les Canàries, Paulino Rivero, que sigui l'"ambaixador" d'una reunió nacional en què estiguin presents els altres presidents autonòmics per instar al Govern d'Espanya a elaborar un pla turístic del litoral del segle XXI, així com per col·locar a aquesta activitat econòmica com una "gran prioritat nacional".

Així s'ho ha exposat al cap de l'Executiu canari en el transcurs d'una reunió el vicepresident d'Exceltur, José Luis Zoreda, qui aquest migdia ha estat l'encarregat de presentar davant dels mitjans els resultats de l'Estudi Impactur Canàries 2009, elaborat conjuntament des de l'any 2003 a iniciativa del Govern de les Canàries i Exceltur, i on va estar acompanyat pel viceconseller de Turisme, Ricardo Fernández.

Zoreda ha volgut deixar clar que el turisme és "gairebé" l'únic sector a Espanya que ara mateix pot aspirar a la recuperació d'unes taxes de creixement per a tot el país en les circumstàncies actuals, per això hagi demanat al president canari que sigui el 'abanderat' d'una "gran reunió nacional" encaminada a intentar situar al turisme com una "gran prioritat nacional" davant del Govern d'Espanya.

El vicepresident de Exceltur ha considerat que el país necessita d'un pla turístic nacional que aspiri a donar-li al sector no només una importància retòrica, sinó una prioritat d'actuació d'Estat amb una declinació autonòmica que permeti la regeneració dels espais turístics, entenent que la competitivitat no és només l'hotel, sinó els grans espais en els quals es genera l'activitat turística, de manera que es pugui resituar-los per aspirar a una clienta que deixi major despesa turístic.

Alhora, ha incidit que el turisme de sol i platja està obligat a competir per diferenciació, incorporant nous elements lúdics i instal·lacions que facin que el turista prefereixi venir abans a les Canàries que a Egipte tot i que li costi un 15 o un 20%. I si bé és cert que també cal apostar per la qualitat, José Luis Zoreda va posar èmfasi que l'arxipèlag peca de d'una diferenciació amb la qual --paradoxalment-- ja compte a través de la anomenada 'oferta complementària', que és el que busca tot turista a l'hora de viatjar.

Per poder afrontar aquesta reconversió, cal recuperar la rendibilitat, que ha de ser el verdader objectiu del turisme, i alhora, ha indicat el viceconseller de Turisme, cal apostar per aconseguir l'increment de l'ocupació, perquè permetrà produir de manera directa una pujada en la generació d'ocupació.

ESTUDI IMPACTUR 2009.

L'Estudi Impactur Canàries 2009 evidència un retrocés de la Demanda Turística de l'11,1% respecte als registres del 2008, assolint un total de 12.591 milions d'euros a causa de la desfavorable evolució del consum turístic dels estrangers que baixa un 13,7%, sobretot per la caiguda del mercat anglès i el dels turistes peninsulars, que ho va fer a ritmes del 13,6%.

Segons conclou aquest Estudi, en 2009 ha seguit la tendència descendent que ha mostrat l'activitat turística a les illes durant els últims anys. És per aquesta raó per la qual cosa el principal repte al qual s'enfronta el sector turístic és estructural: revalorar part de la seva oferta i espais turístics per adaptar-se als gustos i preferències d'un consumidor cada dia millor informat, més exigent i amb majors alternatives donada el creixent competència global.

Per aquesta raó, la futura prosperitat turística segueix dirimint-se avui en la renovació integral dels destins pioners, incorporant-los nous atributs diferencials associats al gaudi d'experiències úniques i una aposta pel talent, com grans vectors de canvi per assegurar-se el seu atractiu a llarg termini i la seva millor adequació als nous temps.

D'altra banda, la situació de crisis i incertesa financera viscuda en 2009 va derivar en un retrocés de l'activitat turística a les Canàries amb la consegüent necessitat d'ajustar plantilles i capacitats. Així, Impactur Canàries 2009 evidència que l'ocupació vinculat a l'activitat turística a l'arxipèlag va reflectir una caiguda interanual del 12,4%, el que va suposar un total de 37.460 llocs de treball menys que el 2008.

PIB I CONSUM TURÍSTIC.

L'Estudi Impactur revela, a més, que l'activitat turística a les Canàries en 2009 va generar 11.360 milions d'euros, el que situa la participació del turisme en l'economia al 27,4%. De la mateixa manera, en 2009 el PIB Turístic de les Canàries s'ha reduït un 9,7% respecte al 2008, situant-se 2,3 punts per sota de la mitjana nacional, que va experimentar una caiguda nominal del 7,4%.

La caiguda experimentada ha estat superior igualment a la registrada per l'economia canària, el que ha provocat un nou reculada, xifrat en 1,7 punts, en l'aportació del turisme al conjunt de l'economia de les illes fins a situar-lo al 27,4%.

Mentrestant, l'Estudi Impactur Canàries 2009 posa de manifest també una caiguda dels nivells d'ingressos turístics procedents dels dos principals mercats emissors estrangers. En concret, en 2009 el consum turístic dels alemanys i el dels britànics han registrat sengles caigudes interanuals del 7,7% i del 22,7%, respectivament.

La intensa caiguda experimentada pel consum turístic dels britànics des de 2006, concretada en una taxa de variació mitjana del -11%, ha condicionat la pèrdua de posicionament com mercat emissor de major pes en el consum turístics dels estrangers a favor d'Alemanya, que passa a ocupar la primera posició. El desfavorable esdevenir de la demanda turística de la resta de mercats d'origen respecte als nivells de 20078 ha estat generalitzada, amb l'excepció de Bèlgica, que ha experimentat un increment del 12,7% en termes d'impacte socioeconòmic a les illes.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies