El Govern reclama a Foment un "estatut de singularitat" per als aeroports de les Balears i s'oposa a la seva privatitz

 

El Govern reclama a Foment un "estatut de singularitat" per als aeroports de les Balears i s'oposa a la seva privatitz


Actualizado 10/12/2010 14:19:19 CET

L'Executiu decidirà si entra o no capital privat en els aeròdroms, una vegada es defineixi un model de gestió públic

PALMA DE MALLORCA, 10 Dic. (EUROPA PRESS) -

El Govern remetrà de manera urgent un informe al Ministeri de Foment en el qual el reclama un "estatut de singularitat" per als aeroports de les Balears i s'oposa a la privatització o semiprivatización dels mateixos, ja sigui a través de règims concessionals a favor del sector privat, tal com ha anunciat l'Executiu central per a determinats aeròdroms, o mitjançant qualsevol altra fórmula que suposi la pèrdua de la gestió pública.

Després de la reunió del Consell de Govern, el conseller de Medi Ambient i Mobilitat, Gabriel Vicens, ha explicat que en el citat informe, es defensa una gestió pública dels aeroports de les illes per part de les institucions de les Balears, tenint en compte, d'una banda, "la condició geogràfica de l'arxipèlag i la seva conseqüent condició d'insularitat i, per un altre, el condicionant d'economia predominantment turística de la nostra activitat econòmica global".

En concret, el Govern exigeix un sistema tarifari propi (taxes aeroportuàries) o, com a mínim, una flexibilització de la política de tarifes i preus, que permeti "millorar la competitivitat, incentivar noves rutes i mercats i treballar per a la desestacionalització del producte turístic".

D'aquesta manera, Vicens ha recalcat que el Govern defensa la "descentralització i individualització" del sistema de gestió aeroportuària, ja que, segons la seva opinió, aquest model permet "millorar la competitivitat i alinear l'estratègia de gestió aeroportuària amb les necessitats de l'economia i el transport de cada àmbit insular i del conjunt de les Balears".

Concretament, la gestió de l'aeroport s'articularà mitjançant una societat individual de gestió o societat filial, de manera que en el futur Consell d'Administració estaran representats el Govern espanyol, la societat estatal substitutiva d'AENA i les institucions de les Balears.

"Balears sempre ha plantejat que els sistemes aeroportuaris haurien de ser de titularitat pública per aconseguir una gestió pública de qualitat, tot i que això no significa que no pugui haver representació privada, sempre que es garanteixi que la titularitat és predominantment pública", ha sostingut.

En aquesta línia, ha assegurat que el model que planteja Balears "pot ser compatible" amb el qual proposa el Ministeri dirigit per José Blanco, referint-se així a la possibilitat de privatitzar el 49% d'AENA. "No té res a veure, perquè una cosa és la societat matriu i una altra el model de gestió dels aeroports", ha precisat.

Tot i això, ha insistit que Balears vol deixar clar davant de l'Executiu central que la gestió dels aeroports de les illes ha de ser pública i després ja s'estudiarà si pot "entrar o no capital privat, ja que això és una cosa que es pot considerar quan es plantegi concretament el model".

D'altra banda, ha remarcat que el model que defensa el Govern és "semblant" al qual planteja Canàries, si bé, en principi, cada Comunitat Autònoma va a plantejar el seu propi sistema de gestió al Ministeri de Foment, tot i que, al principi, no es descartava la possibilitat que els dos territoris presentessin un document conjunt per fer força davant del Govern.

"En principi, el plantejament global de les Canàries és el mateix que Balears, si bé aquesta Comunitat farà el que hagi de fer i defensarà el seu propi nivell de gestió", ha asseverat, i alhora ha explicat que el Govern proposa a Foment.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies