Les Associacions de Dislèxia exigeixen que en les carreres d'Educació s'estudiïn els trastorns d'aprenentatge


Actualizado 07/11/2008 18:48:07 CET

Entre un 10 i un 15 % de la població de les Balears pateix aquest trastorn d'aprenentatge

PALMA DE MALLORCA, 7 Nov. (EUROPA PRESS) -

La presidenta de l'Associació Balear de Dislèxia (Disfam), Araceli Salas, va exigir avui que les Universitats que imparteixen carreres relacionades amb l'Educació tinguin en compte en els seus plans d'estudis els trastorns d'aprenentatge, com la dislèxia, amb la finalitat que els professors coneguin com detectar-los perquè, després, els especialistes els diagnostiquin.

Després d'inaugurar el 'IV Congrés Nacional de Dislèxia a Palma, Sales va criticar que els professors, els logopedes o els psicòlegs "no han estat totalment formats" en matèria de trastorns d'aprenentatge, a causa que moltes vegades, desconeixen els símptomes de la dislèxia, que afecta a entre un 10 i un 15 % de la població a Balears.

Per aquest motiu, va demanar a les administracions que creuen les polítiques sanitàries, educatives i socials perquè tinguin en compte a aquesta població, de manera que "existeixin unitats de diagnòstic i que en les escoles, els professors obtinguin informació i ajuda per poder tractar a aquestes persones".

"Per desgràcia, la detecció de la dislèxia no està sent com volguéssim de primerenca per part dels pediatres o professors", va lamentar, i alhora va recordar que les persones que pateixen aquest trastorn "no són ni vagues, ni tontos, ni desmotivats, ni immadurs, sinó que són nens o adolescents que simplement, necessiten una forma diferent d'aprendre".

Així, va subratllar que hi ha dislèxics que han estudiat carreres universitàries, mentre que hi ha altres que no han pogut accedir a Estudis Superiors, a causa que el seu trastorn d'aprenentatge no ha estat detectat a temps en les escoles, el que ha provocat que hagi persones que estiguin patint "trastorns greus a nivell emocional".

Sales va aclarir que la dislèxia "no és un problema d'anar a esquerra o dreta o de canviar lletres, sinó que és molt més, perquè les persones que pateixen aquest trastorn tenen problemes de memòria a curt termini i problemes per accedir a la informació escrita". Per aquesta raó, va remarcar que "queden moltes coses per fer, com adaptar el material en les escoles".

Tot i això, va destacar que fa un parell de mesos, el Govern va aprovar un Decret Llei en el qual per primera vegada, es preveu als alumnes amb dislèxia com escolars amb necessitats d'ajudes específiques educatives, el que, segons la seva opinió, "obrirà una porta perquè aquests nens estiguin en igualtat de condicions que la resta de companys".

CASOS D'EXCLUSIÓ

La presidenta de Disfam va recordar que a veces, es donen casos d'exclusió als centres escolars cap als nens dislèxics, ja que "ningú valora el seu esforç, sinó que com reben d'únic a veces per part dels professors i de la família són missatges negatius i càstigs" per no prestar una adequada atenció, "el que pot afectar a la seva autoestima".

Preguntada pel nombre d'alumnes amb dislèxia a Balears, Sales va apuntar que no se sap, degut que a diferència d'altres països, com Finlàndia, Suècia, Dinamarca, Gran Bretanya, els EUA i el Canadà, a Espanya no s'ha fet cap estudi i, per tant, "encara fa falta moltíssim treball a nivell d'investigació".

El Congrés Nacional de Dislèxia, que se celebra per tercera vegada a Palma i que conclourà diumenge que ve, té l'assistència de 100 nens i adolescents procedents de les Balears, Catalunya, Madrid, Màlaga i El País Basc, els qui a través de diferents ponències, coneixeran que malgrat patir aquest trastorn neurobiològic, poden tenir èxit en els seus estudis evitant el fracàs escolar.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para analizar su navegación y ofrecerle un servicio más personalizado y publicidad acorde a sus intereses. Continuar navegando implica la aceptación de nuestra política de cookies -
Uso de cookies