AMP.- TSJCV anul·la part del decret de plurilingüisme en veure "clar greuge comparatiu" a alumnes que trien castellà

Vicent Marzà
I. CABALLER/CORTS VALENCIANES

Considera discriminatòria la disposició cinquena perquè "perjudica el castellà en vincular més hores d'anglés i certificació al valencià

VALÈNCIA, 27 Jul. (EUROPA PRESS) -

La Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha declarat la nul·litat parcial del Decret 9/2017 de la Generalitat Valenciana que establix el model lingüístic educatiu valencià en l'ensenyament no universitari. En concret, deixa sense efecte la disposició addicional cinquena del decret de pluriligüismo en veure "un clar greuge comparatiu" cap als alumnes que trien l'ensenyament majoritari del castellà.

D'esta manera, els magistrats de la Secció Quarta estimen parcialment el recurs interposat pel sindicat CSI·F i anul·len la disposició addicional cinquena de la norma per entendre que vulnera el dret fonamental a la igualtat i el dret a l'educació reconeguts en els articles 14 i 27 de la Constitució en discriminar als alumnes que opten per un ensenyament majoritàriament en castellà enfront dels quals trien el valencià com a llengua vehicular, ja que estos últims reben més hores de docència en anglés.

En la sentència, notificada este dijous a les parts i distribuïda pel TSJCV, el tribunal considera que la disposició addicional cinquena suposa "una evident diferència de tracte entre el valencià i el castellà que té una clara incidència" en el certificat que acredita el nivell d'anglés de l'alumnat en concloure els diferents nivells educatius (Infantil i Primària, Secundària Obligatòria i Batxiller).

En la seua resolució, la Sala contenciosa administrativa de l'alt tribunal valencià apel·la a la jurisprudència del Tribunal Suprem, del Constitucional i del Tribunal Europeu de Drets Humans, i conclou que la norma "introduïx eixa distinció arbitrària i injustificada entre les dos llengües oficials de la Comunitat Valenciana --en clar greuge comparatiu o desequilibri en perjuí del castellà--" utlitzant l'anglés.

Diu el TSJCV que, atenent a l'existència de dos llengües cooficials, l'administració autonòmica, acreditat el dèficit del valencià, pot promoure accions positives per a afavorir-lo, però han de ser proporcionades i no han d'anar en detriment del castellà.

"Si la Generalitat Valenciana, en l'exercici de les seues competències legítimes, estimara l'existència d'un dèficit en el procés de normalització en detriment de la llengua pròpia, s'hauria d'atorgar al valencià un tracte diferenciat sobre el castellà en una proporció raonable. Però en tot case resulta exigible la constatació del referit dèficit, de manera que en la norma resulte objectivat en tots els seus elements, doncs açò constituïx el pressupost que permet ponderar la proporcionalitat raonable a la qual abans ens hem referit. Exigència que no se satisfà en la norma analitzada", argumenta la resolució.

Per al tribunal, la diferència entre l'acreditació de l'anglés en els nivells bàsic, intermedi i avançat "no es fonamenta en una mesura d'acció positiva o de promoció del valencià en comparació del castellà, sinó en una estratègia d'atracció cap a major dinamització o normalització favorable al valencià a través de l'oferiment de major nombre d'hores en anglés i la més elevada certificació d'este idioma estranger".

"SANCIÓ INDIRECTA"

Com a conseqüència, conclouen els magistrats, "s'infligix una sanció indirecta (menys anglés i menor nivell de certificació d'este idioma) a l'alumnat que desitge optar per major presència del castellà", de manera que la disposició ara anul·lada "produïx un efecte inhibidor, desalentador, desincentivador o dissuasori" en els qui pretenguen exercir l'opció preferent pel castellà en lloc del valencià, "ressentint-se amb açò l'exercici dels drets fonamentals" reconeguts en els articles 14 i 27 de la Constitució.

Segons la sentència, la disposició suposa "un clar greuge comparatiu per a l'alumnat que opte per major presència del castellà". Referent a això, "la sala aprecia que la Disposició addicional quincena controvertida no supera el cànon de constitucionalitat, ja que la certificació diferenciada dels nivells d'anglés s'articula paral·lelament i en funció de la major incorporació del valencià com a mesura no justificada, que implica un desequilibri per al castellà".

Per als magistrats, "resulta injustificada la certificació automàtica dels nivells de competència lingüística" en anglés per a l'alumnat acollit a la major dinamització o normalització del valencià en clar greuge comparatiu per a l'alumnat que opte per major presència del castellà".

La sala afig que els diferents certificats d'anglés que rep l'alumnat conforme al decret "s'articulen en funció de la major incorporació del valencià com a mesura discriminatòria". I això, segons el parer dels
magistrats, "implica un desequilibri per al castellà, sense que supere el cànon de razonabilidad necessari" perquè "priva de manera no raonable del mateix nombre d'hores d'anglés a l'alumnat que curse en un Nivell Bàsic, i, com a conseqüència, de la major certificació d'anglés".

DISCRIMINATÒRIA LA CERTIFICACIÓ AUTOMÀTICA

Igualment, es considera discriminatòria la certificació automàtica dels nivells de competència lingüística, atés que "es produïx un greuge comparatiu en aquells casos en què s'opte pel Nivell Bàsic (o Intermedi), sense que es puga considerar compensat el greuge amb els mecanismes perquè l'alumnat puga acreditar els coneixements de llengües al final de cadascuna de les etapes a través de les proves d'acreditació que s'establisquen".

Argumenten els magistrats de la Sala del Contenciós que la "disposició addicional cinquena impugnada, manca de la imprescindible justificació que exigix el desviament de l'equilibri necessari entre les dos llengües cooficials i la consideració de l'anglés com a preferent idioma estranger, i que es troba present en la sistemàtica del propi Decret 9/2017".

La resolució desestima altres pretensions del sindicat recurrent, que sol·licitava l'anul·lació de l'article 4 del decret, per considerar que "no ha desenvolupat cap argument en defensa de la seua pretensió, més enllà d'una invocació genèrica i buida de contingut"

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià