Crònica de Cuba en el MuVIM explicada en cartells

              Exposició Sobre El Cartell Cubà En El Muvim
MUVIM
Actualizado: miércoles, 14 junio 2017 18:25

VALÈNCIA, 14 Jun. (EUROPA PRESS) -

El Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM) inaugura l'exposició 'Cartell Cubà 1959-1989. Crònica gràfica de la història recent de Cuba', que arreplega les principals creacions dels més prolífics i rellevants artistes cubans que van desenvolupar el seu treball entre 1959 i 1989, és a dir des del triomf de la Revolució fins a la caiguda del Mur de Berlín. Amb esta selecció, el museu inicia un cicle sobre 'Poder i propaganda', que inclourà a més el projecte 'Les imatges del Poder', que s'obrirà el pròxim dia 29 de juny

L'exhibició ha sigut presentada este dimecres en roda de premsa pel diputat de l'Àrea de Cultura de la Diputació de València, Xavier Rius; el director del MuVIM, Rafael Company; el cap d'exposicions, Amador Griñó; i Moraima Clavijo, vicepresident d'ICOM Cuba i comissària de la mostra.

L'exposició, que es podrà visitar fins al pròxim 15 d'octubre
en la Sala Parpalló, traça un recorregut per la recent història política i social de la illa a través de l'abundant i heterogènia producció gràfica de l'època.

L'objectiu principal és donar a conéixer la importància de la producció gràfica cubana i l'efervescència creativa de la segona mitat del segle XX en un camp com el de les arts gràfiques, convertides, amb el cartell propagandístic al capdavant, en vehicle d'expressió de les complexes vicissituds socials de l'etapa immediatament posterior al triomf revolucionari.

'Cartell Cubà 1959-1989. Crònica gràfica de la història recent de Cuba' es dividix en quatre grans blocs --centrats en el cartell polític, cultural, de cinema i institucional-- que aborden les similituds i discordança en el desenvolupament d'este art i el seu esdevindre estètic segons el caràcter del seu àmbit d'actuació i el tipus d'organisme emissor que realitzava l'encàrrec.

Les obres exposades --57 cartells originals de l'època, i una selecció de fotografies que il·lustren el paisatge urbà cubà amb algunes de les seues tanques més representatives-- formen part dels fons del Museu Nacional de Belles arts de l'Havana (26 peces), i de la Biblioteca Nacional de Cuba José Martí (31).

VERSIÓ ITINERANT

A més, el MuVIM ha enriquit la mostra incorporant part de la seua recentment adquirida col·lecció de 14 cartells cubans que, a partir d'octubre, conformaran, juntament amb una sèrie de panells divulgatius i altres elements, la versió itinerant d'esta exposició.

Les obres seleccionades compartixen diverses característiques: la seua falta de finalitat comercial, fet que els situa en l'àmbit de la propaganda institucional; la seua gran qualitat artística, i el seu caràcter innovador representatiu d'una estètica i llenguatge propis conreats i portats a la seua màxima expressió al llarg d'este particular període, assenyalen responsables del centre cultural.

El nou règim sorgit de la Revolució va veure en la democratització cultural una de les seues principals estratègies d'acció per al desenvolupament del nou ordre social. Proliferen en esta època polítiques culturals orientades a corregir desigualtats il·lustrant a les masses, i a preservar i construir la nova identitat cultural cubana.

En la propaganda, a través de suports tradicionalment publicitaris i de la mà d'una generació d'artistes i dissenyadors locals, el règim troba "una excel·lent via de comunicació directa amb el poble que es convertirà a més en un fecund camp d'experimentació artística".

'FINS A LA VICTÒRIA SEMPRE'

La mostra recopila l'obra de creadors com Antonio Pérez (Ñiko)
--amb treballs com 'Fins a la victòria sempre' del Che Guevara--, René Azcuy, Umberto Peña, José Vila, Héctor Valverde. Altres com Muñoz Bachs, nascut a València, amb exemples com el cartell que va realitzar per al documental 'Per primera vegada', d'Octavio Cortázar, o el conegut Eladio Rivadulla amb el seu icònic cartell de 1959 que representa a Fidel Castro '26 de Julio. Fidel Castro' i que arribaria a constituir el punt de partida d'una nova imatgeria nacional.

El diputat Xavier Rius ha aprofitat la presentació per a felicitar al museu pel "notable augment de visitants" registrat, i per "l'èxit de la seua línia expositiva, que ha aconseguit calar entre públics ben diversos i que s'ha mantingut ferm en la seua aposta per a contribuir a fomentar i formar el pensament crític dels ciutadans".

Per la seua banda, Rafael Company ha expressat la confiança depositada en el cicle 'Poder i propaganda' i s'ha mostrat convençut que "estes exposicions seran objecte d'interés de moltes persones adscrites".

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià