Directors de primària recolzen el decret plurilingüe i reclamen deixar les escoles fora de la "baralla" política

Imatge d'arxiu d'un aula
Europa Press
Actualizado: martes, 27 junio 2017 15:45

Creuen que "no hi haurà caos" per la suspensió decidida pel TSJCV perquè l'aplicació per al pròxim curs sol estava prevista en infantil

VALÈNCIA, 27 Jun. (EUROPA PRESS) -

L'Associació de Directors i Directors d'Infantil i Primària del País Valencià (ADIP-PV) --que representa un total de 430 escoles de tota la Comunitat-- manifesta el seu "desacord" davant la decisió
del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) de mantindre la suspensió cautelar del decret plurilingüe, al mateix temps que ha reclamat que es deixe a les escoles fora d'esta baralla, que és únicament una mera qüestió política".

En un escrit sobre la paralització cautelar del decret, l'associació mostra el seu suport a la Conselleria d'Educació, atés que "el Programa Educatiu Plurilingüe Dinàmic (PEPD) que arreplega el Decret 9/ 2017 del Consell va explicar per a la seua elaboració amb un ampli consens dins de la comunitat educativa, sent consultats per a la seua redacció prèviament els diferents sectors educatius (directors, universitats, federacions de pares i mares i sindicats, entre uns altres".

Així mateix, afigen que per al disseny del pla, l'administració va comptar amb l'assessorament dels tècnics especialistes universitaris i es va fixar en les pràctiques "més reeixides de societats multilingües avançades per a oferir un nou model plurilingüe que, no solament garantira l'ensenyament de les dos llengües oficials, sinó també l'aprenentatge de les llengües estrangeres, posant l'accent en les metodologies, el tractament integral de les llengües i la formació del professorat per a poder oferir un model lingüístic de qualitat".

Des d'ADID-PV apunten que "el Ministeri d'Educació ja va avalar finalment el decret després que la Conselleria aclarira els requeriments que se li van sol·licitar".

Per a este col·lectiu, el pla de la Conselleria "no discrimina el castellà, ja que tot l'alumnat acabarà l'educació primària amb la competència oral i escrita" i que cada centre pot triar el nivell "democràticament per majoria qualificada en el claustre i el consell escolar de cada centre".

"Considerem que en cap cas es produïx discriminació amb la ciutadania castellanoparlant, doncs esta llengua té el tractament de llengua dominant i el valencià com minoritzada, tal com avalen tots els estudis lingüístics. Simplement es vol assegurar que es dominen les dos llengües en finalitzar l'educació obligatòria. Considerem que tampoc es discrimina als castellanoparlants amb la llengua estrangera doncs del nivell bàsic es pot passar a nivells superiors en qualsevol moment i així assegurar que d'ací a uns anys es tinga una bona competència en les tres llengües", argumenten.

CERTIFICACIÓ

Igualment, "també s'arreplega la possibilitat de demanar la certificació lingüística mitjançant una avaluació oficial si els centres així ho sol·liciten".

Per tot açò, ADIP-PV diu no entendre la nova resolució presa pel TSJCV i sol·licita que "es permeta el desenvolupament del PEPD per al pròxim curs 2017-18 i que les institucions no educatives permeten implantar en els centres una norma que té gran consens dins del marc educatiu, deixant en les escoles fora d'esta baralla que és únicament al nostre entendre una mera qüestió política".

En esta mateixa línia, la presidenta de l'associació en la província de València, Eva Tarín, ha assenyalat, en declaracions a Europa Press, que els directors creuen que la suspensió de la norma no provocarà "caos" en l'inici de curs en estar prevista la seua aplicació per al pròxim curs sol en infantil.

Així mateix, esta representant d'ADIP-PV ha asseverat que el decret paralitzat és "pedagògicament bé", al mateix temps que ha lamentat "la utilització de la llengua per a fer política".

"Pedagògicament estem amb el decret; pensem que l'aportació que realitza, per exemple, quant a la comunicació oral, és fonamental. A la Comunitat Valenciana tenim dos llengües cooficials és un avantatge respecte a altres territoris que no tenim per què desaprofitar; som una comunitat semblant a Finlàndia, allí s'està fent ben i ací volem fer-ho també bé", ha conclòs.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià