Empresaris valencians advertixen que endarrerir el Corredor Mediterrani a 2020 encarirà els costos un 37%

Empresarios piden el Corredor Mediterráneo
Europa Press
Actualizado: miércoles, 26 noviembre 2014 16:49

Exigixen a Pastor que "complisca la seua paraula" i animen a la societat "a eixir del carrer" si cal

VALÈNCIA, 26 Nov. (EUROPA PRESS) -

L'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) i els principals empresaris valencians exportadors han exigit este dimecres a la ministra de Foment, Ana Pastor, que complisca amb el seu compromís d'executar el tercer carril del Corredor Mediterrani en els terminis compromesos per a "no condemnar" a la Comunitat Valenciana.

Així, advertixen que a mesura que se'n vaja endarrerint l'obra els efectes positius d'esta infraestructura se n'aniran "diluint" de manera que de suposar un estalvi en els costos de transport del 21% en 2020 suposarà un encariment del 37%.

Este és un dels informes tècnics que han presentat en roda de premsa per a exigir l'arribada d'esta infraestructura a Castelló i València en 2015 i Alacant en 2016 com "va prometre en repetides ocasions" la ministra de Foment, Ana Pastor, en reunions tant "públiques com privades". Però "tot i això, tot i que gairebé està tot licitat, les obres estan parades" i "no hi ha dotació pressupostària suficient" per a acabar-les, ha lamentat el president d'AVE, Vicente Boluda.

Boluda ha estat acompanyat del president de Proave i de la Federació Agroalimentària, Federico Félix, el president de FEPEX, Jorge Brotons, el president de Martinavarro, Joaquín Ballester, el vicepresident del Comitè de Cítrics, Vicente Giner, el president de Anecoop, Alejandro Monzón, el president d'AVIA, Emilio Orta, el catedràtic de la Universitat de València, César Camisón i professor Josep Vicent Boira.

Per esta raó, exigixen a Pastor que "prioritze" esta infraestructura "vital" front a altres inversions ferroviàries que "no estan justificades" ni per la densitat de població ni per l'estructura productiva de la zona, com són, han apuntat, el desenvolupament de les línies de passatgers de l'AVE.

De la mateixa manera, el president de Proave i de la Federació Agroalimentària, Federico Félix, després de preguntar-li pels problemes tècnics adduïts per a justificar la paralització de les obres, ha replicat "és mentida". "El que falta és voluntat política i posar els diners", ha assenyalat.

En esta línia, ha comentat que ja han mantingut tres reunions amb Pastor i amb Adif en les que, ha criticat, "ens van donar un cafè i aigua, però eixim igual que abans, amb les butxaques buits". Sobre esta qüestió, ha assenyalat que en l'última reunió a la qual va assistir el president de la Generalitat, Alberto Fabra, que "sol ser molt moderat" va estar "contundent i exigint".

Félix ha apuntat que seguixen esperant la visita de la ministra que va prometre. "Supose que vindrà, sinó formarem una fila entre tots i anirem allà i direm una barbaritat, perquè a vegades no es pot amb bona educació", ha apuntat.

Per tot això, ha recalcat que la societat valenciana que "històricament ha estat adormida" ha d'entendre que es juga el seu futur immediat" i que ha subratllat que "no pararan" davant d'"esta injustícia". "Si fa falta caldrà eixir al carrer a protestar, la societat que al final és sobirana, i suplantar a la classe política", ha apuntat.

"ES PERDRÀ LA COMBA"

Així, el catedràtic d'Organització d'Empreses de la UV, César Camisón, ha posat de relleu un informe en el qual advertix que si esta infraestructura no s'executa en el termini compromès els efectes positius se n'aniran diluint i més enllà de 2020 tindrà un efecte "negatiu" i "es perdrà la comba" davant d'altres regions que "robaran la nostra quota de mercat".

A més de la pèrdua de l'estalvi de costos, també es perdrà la contribució al comerç exterior que passaran d'una millora de les exportacions del 23.15% a un 3,8% en 2020. A més, ha advertit que estes pèrdues seran especialment significatives en dos sectors en els quals la localització no és una alternativa. Així, a l'agricultura li suposarà la pèrdua d'estalvi del 35% en els costos mentre que en el turisme "ja" han perdut doncs "ja no es parla d'un ramal per a passatgers".

Camisa de dormir ha advertit que es tracta d'un "escenari" molt "greu" perquè la Comunitat "arrossega problemes importants" ja que ha passat d'ocupar el segon lloc de les exportacions en 1993 al quart, alguns anys el cinquè.

Alhora, ha assenyalat que a més dels avantatges econòmics cal tenir en compte les mediambientals ja que es deixaran d'emetre a l'any 900.0000 tones de gasos d'efecte hivernacle. "Per tant tenim problemes seriosos que no es resoldran de manera espontània", ha alertat.

De fet, el president d'AVIA, Emilio Orta, ha assenyalat que esta el Corredor és "fonamental" per a Ford i les seues empreses auxiliars, així com totes les plantes d'Espanya, davant de "el risc" que les noves fabricacions s'adjudiquen altres factories europees "més competitives" en costos de transports. Orta ha recordat que este sector suposa l'11% del PIB de la Comunitat i dóna feina a 27.000 treballadors directes.

De la mateixa manera, el sector agroalimentari, que exporta 9 milions de tones, ha apuntat Brotons, està "tenallat" per l'Europa central i el Nord d'Àfrica quan es tracta de productes "peribles" que requerixen molta rapidesa perquè no es perda qualitat en l'exportació. Alhora, "el futur" del sector cítric "també depèn" d'esta infraestructura perquè dels 6 milions de tones més del 90% van a Europa.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià