El Govern aprova el conveni per a gestionar les nou autopistes en fallida quan revertisquen en 2018

Carrils Via T sense barreres del peatge de l'AP-7 a La Roca del Vallès
ABERTIS
Actualizado: viernes, 28 julio 2017 17:35

Les autopistes revertiran a l'Estat i es relicitaran en el mateix any per a evitar desviacions en el dèficit

MADRID/VALÈNCIA, 28 Jul. (EUROPA PRESS) -

El Consell de Ministres ha aprovat este divendres el conveni que permetrà a la Societat Estatal d'Infraestructures Terrestres (Seittsa), empresa de titularitat pública, fer-se amb la gestió de les nou autopistes de peatge en fallida, entre elles la circumval·lació d'Alacant, des que revertisquen a l'Estat fins a la seua licitació perquè tornen a mans privades en l'últim quadrimestre de 2018.

El Ministeri de Foment ha explicat que Seittsa assumirà el 100% de les obligacions de conservació, explotació i licitació de les autopistes, que es liquidaran en huit concessions diferents que eixiran a concurs en un o dos blocs, segons l'opció que l'estudi de demanda considere òptima.

Fonts oficials preveuen que les situades als voltants de Madrid isquen en un sol bloc, i l'opció que pareix més viable és que les altres --de menor grandària-- s'integren en el mateix, encara que finalment podria realitzar-se en dos.

L'empresa pública ha obtingut amb este pas la llum verda necessària per a començar a elaborar els pertinents estudis de viabilitat i de demanda, així com els plecs per a relicitar les autopistes.

El Ministeri estima que les autopistes revertisquen a Seittsa en el primer quadrimestre de 2018, perquè la licitació es complete en el segon quadrimestre d'eixe any i que l'adjudicació es produïsca en el tercer, moment a partir del com el nou concessionari podrà començar a explotar l'autopista.

Foment ha recordat en una nota que "no es pot parlar d'un rescat de les autopistes de peatge en fallida perquè no hi ha una acció de Govern dirigida a rescatar una concessió en vigor".

En este sentit, ha reiterat que la Llei de Contractes del Sector Públic preveu que quan una concessió d'obra pública inicia la fase de liquidació en un concurs de creditors, existix l'obligació legal de resoldre el contracte de concessió i, per tant, la infraestructura revertix a l'administració concedente.

"El que hi ha és un procediment judicial que porta a la liquidació de la concessió i a la reversió de l'actiu a l'Administració", ha assenyalat.

EVITAR DESVIACIONS EN EL DÈFICIT

Pel que fa al cost patrimonial que haurà d'assumir el Govern, Foment ha assegurat que serà menor als més de 3.500 milions d'euros en els quals ho xifra el Tribunal de Comptes, ja que esta xifra és la suma de tots els límits màxims que oferixen els plecs.

L'objectiu de completar tot el procés en el mateix any respon al fet que, des que comencen a revertir les concessions, el Govern haurà de computar la despesa automàticament en el dèficit públic. D'esta manera, l'Executiu busca evitar que el dèficit de 2018 comptabilitze únicament les despeses i no els posteriors ingressos.

A més, açò suposaria una garantia de cobrament per a les concessionàries si finalment es produïx una reversió anticipada dels actius a l'Administració.

El valor de la responsabilitat patrimonial de l'Administració (RPA) serà el que compute en el dèficit i es fixarà conforme a la llei. Posteriorment, el concessionari podrà no estar d'acord i presentar un recurs perquè finalment siga un jutge el que fixe la quantitat, però la RPA oficial inicial dependrà del moment en el qual es produïsca la reversió.

L'Estat haurà de sumar a la RPA 550 milions d'euros en concepte de préstecs participatius, que es van atorgar per a construir estes vies i que seran incobrables després de la seua liquidació. No obstant açò, fonts de Foment asseguren que el balanç serà positiu.

Les nou autopistes que es troben en concurs de creditors compten amb 700 treballadors, que mantindran la seua ocupació. Es tracta de les quatre radials de Madrid, la Madrid-Toledo, l'Ocaña-La Roda, la que unix la capital amb l'aeroport de Barajas, Cartagena-Vera i la circumval·lació d'Alacant. Segons els càlculs basats en els comptes auditats de 2016, la previsió és que estes autopistes ingressen pel trànsit 100 milions d'euros en 2018.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià