Iñaki Gabilondo advoca per reorientar cap a l'ésser humà un periodisme "perdut" entre xifres, burocràcia i política

Veu "més necessària que mai" esta professió per l'"analfabetisme

social" del "saber sense entendre" sorgit amb les noves tecnologies

El Periodista Iñaki Gabilondo, Investido Doctor Honoris Causa Por La UV.
UV
Europa Press C. Valenciana
Actualizado: viernes, 3 febrero 2012 19:01

Veu "més necessària que mai" esta professió per l'"analfabetisme

social" del "saber sense entendre" sorgit amb les noves tecnologies

VALÈNCIA, 3 Feb. (EUROPA PRESS) -

El periodista Iñaki Gabilondo, investit este divendres doctor 'honoris causa' per la Universitat de València (UV), ha advocat per reorientar cap a l'ésser humà una professió que s'ha "perdut en la fullaraca de les xifres tan plenes de zeros que no sabem desxifrar, en les burocràcies i el galimaties de la política, dels jocs d'interessos i les guerres de poder".

En el seu discurs, ha reivindicat un "bon periodisme, rumb a l'home" i que estiga "apassionadament abraçat a la peripècia humana, més prop de la política de les coses que de les coses de la política". "Periodisme de la vida real, on no dan riure les causes nobles" i que "s'atrevisca amb el relat de la fabulosa transformació del món de hui" i "capte" l'atenció dels ciutadans sobre les coses que realment els afecten, com el canvi climàtic, l'escassetat d'aigua, la guerra alimentària i l'emigració, ha dit.

Gabilondo, que s'ha convertit en el primer periodista que rep esta distinció a la Universitat de València, ha defensat així la importància del "bon periodisme" per a "ajudar l'home en la seua excursió més meravellosa: de la consciència a la consciència".

Segons la seua opinió, "el model de negoci dels mitjans de comunicació tradicionals va a canviar", però el periodisme "és i serà més necessari que mai" en un moment en el qual l'"immens volum de dades" a l'abast de tothom per les noves tecnologies ha enllumenat "un nou analfabetisme social, el dels ciutadans que saben sense entendre".

En este sentit, ha remarcat que "estem molt idiotitzats amb la tecnologia, però la tecnologia no és més que l'eina de la comunicació" i, per tant, convé analitzar en profunditat el missatge que se'n va a transmetre. "Entre les angoixes de les empreses i les fascinacions de la tecnologia se'ns ha oblidat que, siguen quines siguen les tecnologies i les empreses, haurem de veure en què consistix el nostre contingut del missatge, i a este no li estem prestant ni una miqueta d'atenció", ha alertat.

SACRIFICAR VOCACIÓ CREATIVA PER A SOBREVIURE

Gabilondo ha atribuït esta situació que les empreses "tenen la seua energia dedicada a sobreviure" i els professionals, especialment els joves, a "tirar endavant la seua vida com poden amb un atur terrible i salaris horrorosos" de manera que, en molts casos, "sacrifiquen la seua vocació creativa per a fer els comptes de la supervivència".

En un dur context per a la professió, amb 5.500 periodistes que van perdre la seua feina del 2008 a 2011 i 680 a l'últim trimestre, recalca que la gent jove "té dret a desanimar-se, però el que no pot fer és pot rendir-se". Segons la seua opinió, els joves "mai han de tenir tan summament enganxada la seva vida a una conjuntura" perquè "la vida canvia". "Prepareu-se tan bé com es puga, tracteu de suportar com pugueu el temps, que és una qüestió de pura supervivència, i aprofiteu per a fer-vos més forts en les vostres conviccions, en els vostres principis i en la vostra preparació", els ha aconsellat.

L'acte d'investidura ha congregat a l'Aula Magna de la Facultat de Medicina i Odontologia a nombrosos representants del món polític, universitari i societat civil, entre els quals hi ha l'exministre d'Educació i germà del nou honoris causa, Ángel Gabilondo, i els rectors de la UV, Esteban Morcillo, i de la UPV, Juan Juliá, com a president de la Conferència de Rectors de les Universitats Valencianes.

Esteban Morcillo ha assenyalat que, amb la incorporació al claustre d'Iñaki Gabilondo, la institució també vol "posar en relleu el caràcter universitari dels estudis de periodisme" i expressar el seu "reconeixement i respecte a la professió que representa".

Segons l'opinió del rector, "no hi pot haver periodisme de qualitat sense periodistes ben formats, treballant de manera ètica i autònoma, pagats dignament, treballant en corporacions que no eludisquen la seua responsabilitat social". "Cap societat moderna pot desentendre's dels seus professionals de la informació sense quedar també ella mateixa danyada", ha sentenciat.

INTEL·LIGÈNCIA, COMPROMÍS, TALENT I DEDICACIÓ RIGOROSA

Per la seua banda, el catedràtic de Periodisme de la UV, Josep Lluís Gómez Mompart, ha repassat l'extensa i fructífera carrera de Gabilondo i ha destacat que el seu quefer professional és "fruit de la intel·ligència, del compromís, del talent i, per descomptat, d'una dedicació rigorosa".

"No falsifica ni tergiversa la paraula, s'até als principis que regixen una comunicació sense embolics, ja que apel·la a la seva responsabilitat com comunicador", ha valorat Gómez Mompart, qui ha indicat que la "credibilitat" de Gabilondo "curiosament s'assenta en el dubte, signe inequívoc de modèstia i intel·ligència, de no tindre ni veritat revelada ni ideologia omnicomprensiva".

Contenido patrocinado

Mitjà de comunicació subvencionat per la Generalitat Valenciana

Col.labora la Conselleria de Cultura, Educació, Universitats i ocupació de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 40.000 € para el foment de valencià

Hemeroteca en Valencià d'Europa Press