PALMA DE MALLORCA 17 May. (EUROPA PRESS) -
La Delegació d'Izquierda Unida al parlament europeu ha denunciat davant de la Comissió Europea que les autoritats espanyoles hagen "deixat morir" el ciutadà senegalés Alpha Pam, a Balears, en "haver-li negat l'assistència mèdica per no disposar de documents de regularització".
En un comunicat, IU ha informat que l'eurodiputat d'este partit, Willy Meyer, ha presentat diverses preguntes al parlament europeu per a saber si la Comissió Europea pensa exigir a Espanya que atenga els immigrants sense papers en el seu sistema sanitari per a evitar més morts i si no creu que "negar l'assistència a l'ésser humà viola els seus drets més fonamentals".
Meyer la "tràgica" notícia de la mort del senegalès de 28 anys per tuberculosi mentre visitava l'arxipèlag, on ha assegurat que Pam "s'ha convertit en la primera víctima de la política de retallades en la sanitat".
Així, ha insistit que la seua mort podria "haver estat evitada", si bé va censurar que "el Govern, la Troica i els mercats, amb la seua decisió de retallar un sistema sanitari universal, han decretat la seua mort, la primera de moltes que vindran si no acabem amb la política de les retallades".
IU ha reprovat que els servicis sanitaris han estat denegats a Alpha Palm, almenys, en tres ocasions abans que es produïra la seua mort a causa de la infecció de tuberculosi que l'afectava.
En este sentit, ha recordat que es tracta d'una malaltia que podria haver estat tractada sense un gran cost per a les arques de la seguretat social i que, tot i això, "ha estat la victoriosa sobre la vida de l'immigrant senegalès".
D'esta manera, IU censura que la política de retallades en la sanitat pública que s'està implementant a Espanya, a causa de les retallades aprovats pel Govern, s'està traduint en "nombrosos riscos per a la salut de les persones".
Davant d'esta situació, Meyer ha sostingut que "este cas suposa que les autoritats espanyoles han violat els drets més bàsics d'Alpha Pam, disposant dels mitjans per salvar la seua vida i negant-se'ls pel mer fet d'estar mancat de documentació en regla".
"Esta actuació, més enllà de violar els més bàsics drets fonamentals de la persona i els drets humans, viola les pròpies directives europees en matèria de migració, on s'estipula que un Estat membre no pot simplement deixar morir a una persona quan coneix que la seua vida pot trobar-se en risc", ha recalcat.
Tot i això, l'eurodiputat d'IU lamenta que el Govern espanyol ha decidit "conscientment no protegir als immigrants que no tenen documents per poder rescatar al sistema bancari".
Per a Meyer, es tracta d'una "conseqüència directa" del projecte de societat que el PP i "els mercats" consideren que Espanya ha de tenir, "una societat basada a la llei de la selva on els únics que es curen siguen aquells que poden pagar-ho".
"No importa la llei, no importa la sobirania ni els drets humans, tan sols consideraran els dictàmens dels mercats", ha sentenciat Meyer.
Mentrestant, per al coordinador d'Esquerra Unida de les Balears, "la mort d'Alpha Pam és la punta de l'iceberg d'un drama que afecta milers de persones a l'arxipèlag i a la resta de Comunitats que han aplicat el decret d'Apartheid sanitari del PP". En esta línia, Carmona ha reiterat la necessitat que l'executiu balear "assumisca responsabilitats polítiques, ja que Alpha Pam no haguera mort si no se li haguera denegat la targeta sanitària".