Júlio Quaresma invita a un festí d'ironia, color i sensualitat a l'IVAM amb les seues 'Arqueologies comestibles'

Júlio Quaresma en la presentación en el IVAM
IVAM
Actualizado: viernes, 31 octubre 2014 15:28

VALÈNCIA, 31 Oct. (EUROPA PRESS) -

L'artista portuguès d'origen africà Júlio Quaresma (Lunda, Angola, 1958) invita al públic de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) a donar-se un festí de colorit, sensualitat, ironia i "reflexió política no pamfletària" en l'exposició 'Arqueologies comestibles'. La mostra --integrada en la seua majoria per obra nova-- estarà al museu valencià fins al pròxim 6 de gener i, després, arrencarà una itinerància internacional que la portarà a Itàlia, Portugal i Rússia, entre d'altres països.

Així ho ha comentat el mateix creador, que ha presentat la selecció als mitjans al costat del comissari del projecte, Fernando Castro. L'exposició, que s'ha instal·lat en la Galeria 7 de l'IVAM, reunix 16 pintures --set de les quals són noves--, dos instal·lacions també inèdites, i un vídeo, que s'estrena igualment en la institució valenciana.

Quaresma i Castro han coincidit a ressaltar que es tracta d'un treball "ambiciós" en què l'autor ha invertit dos anys i que parla d'una gran varietat de temes a partir d'una representació actual de les naturaleses mortes, un motiu recurrent en la història de la pintura. Però les escenes de l'artista portuguès aposten per un esclat de color i per trencar amb la presentació clàssica de pintura plana, ja que, a causa de la seua formació d'arquitecte, els quadres són tridimensionals i fan que canvien a cada pas que dóna l'espectador.

La menjada s'usa en esta exposició com a representació del real i la seua escenificació i el bodegó no deixa de ser "una metàfora de la riquesa, la pobresa i els valors místics i estètics". "En els meus bodegons hi ha una posició política per darrere d'una mirada irònica i transgressora. Pinte essencialment vegetals, combinats en la seua majoria amb elements poc comuns --màscares de diferent cultures-- que són plens de força i intensitat, creant així una nova història dins de la composició", assenyala el creador.

La ironia que, segons ha incidit l'artista, és un dels ingredients principals d'esta proposta apareix ja des de la primera sala, on una instal·lació plena de pomes penjants dóna la benvinguda als visitants. "És com el còctel", ha comentat Quaresma.

INVITACIÓ AL 'SELFIE'

La següent instal·lació és una taula amb la forma del mapa de Portugal i folrades de tela tradicionals de l'estat portuguès a la qual sentin uns maniquins negres amb màscares que representen habitants de les antigues colònies i que s'estan repartint els territoris portuguesos per simbolitzar "l'intercanvi de papers que s'estan produint actualment". Al voltant de la peça hi ha també altres cadires buides que són una invitació al públic a fer-se un 'selfie', tan de moda ara mateix, ha postil·lat.

A partir d'ací, es despleguen les obres pictòriques --totes elles noves, menys una que ja pertanyia a la col·lecció de l'IVAM-- en què la màscara, entesa com un element que al·ludix a la mort i a la ignorància sobre l'altre és un element constant. També el cos humà, que apareix en algunes de les peces com menjar amb reminiscències caníbals, es repetix en diverses de les obres.

Amb motiu de la mostra, que patrocina Heineken, s'ha editat un catàleg que, a més de reproduir les obres, inclou textos de Fernando Castro, Achille Bonito Oliva, Desirée Martínez Beltrán i Fernando Antonio Baptista Pereira.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià