El jutjat imputa el fill de Gerardo Rueda per la presumpta venda d'obres falses a l'IVAM

Publicado 23/4/2018 18:42:35CET

VALÈNCIA, 23 Abr. (EUROPA PRESS) -

El Jutjat d'Instrucció número 21 de València ha acordat investigar a José Luis Rueda, fill adoptiu i hereu de l'escultor Gerardo Rueda, per prevaricació, malversació i falsedat documental en relació amb la presumpta venda d'obres falses a l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM).

La jutgessa ha adoptat aquesta mesura després de requerir-ho l'Advocacia de la Generalitat en el procediment en el qual s'investiguen presumptes irregularitats en la gestió del museu valencià en l'època de Consuelo Ciscar. Rueda està investigat per eixos delictes, sense perjuí de la seua imputació en altres fets delictius que s'investiguen en aquesta causa, segons consta en una interlocutòria del jutjat, a la que ha tingut accés Europa Press.

La jutgessa acorda a més la investigació dels comptes bancaris del nou investigat en el període corresponent als anys 2004 a 2015, que és quan ingressen les obres en l'IVAM, investigació que fa extensiva a Ciscar --sobre la qual la tenia limitada als comptes de 2008 a 2014 i ara s'amplia de 2004 a 2007, tots dos inclusivament--, que és quan es firmen els contractes d'aquisición de les obres de Gerardo Rueda.

Per a la magistrada és en aquest moment quan es pot dirigir la investigació cap a José Luis Rueda donada la pericial judicial, els arguments de la qual han tingut reflex "de manera determinant" en les manifestacions del legal representant de la Foneria Capa i l'exposat per testimonis treballadors de l'IVAM així com en l'"àrdua tasca" d'investigació de la UDEF.

Així, considera que s'ha d'investigar Rueda per "haver transmès a gratcient a l'IVAM, bé per compra o donació condicionada, obres d'art respecte de les quals existeixen indicis fundats de la seua falsedat", i sobre les quals va afirmar que eren autoria del seu pare.

Els indicis de la falsedat es basen en tres aspectes: les obres disposades per Rueda i transmeses a l'IVAM per compra/donació van ser reproduïdes en la seua majoria una vegada mort l'autor per la Foneria Capa seguint les directrius impartides per José Luis i "sense seguir els paràmetres establits per a ser considerades originals"; perquè la major part d'eixes obres no existien en el moment de la firma dels contractes pels quals són adquirides per la institució i perquè no posseïa l'investigat títol vàlid que acreditara ser propietari de les obres en el moment del seu transmisió.

La magistrada considera acreditat que cap de les reproduccions executades per Capa deu anys després de morir l'artista --64 de les 98 adquirides-- compleixen amb eixos requisits per a ser considerades originals i de l'autoria de Rueda, com s'afirma en els dos contractes subscrits.

INSTRUCCIONS A CISCAR

Així mateix, considera que les exposicions i itineràncies van tindre per objecte "sufragar amb càrrec als fons públics l'exhibició" no tant de les reproduccions adquirides per l'IVAM sinó de les obres de la col·lecció particular de l'hereu, que "donava instruccions" a Ciscar i els seus alts càrrecs "en aspectes fonamentals" per a desenvolupar eixes mostres.

D'aquesta forma, es contravenia així la norma de contractació pública i ell va poder comptar amb el "trampolí" que l'institut li va brindar "amb la connivència dels investigats per a legitimizar l'originalitat de les obres transmeses" i incrementar la valoració d'elles i de la seua col·lecció particular. El perjuí en aquest aspecte, segons la UDEF, va ascendir a 719.987 euros.

En aquesta causa estan investigades una desena de persones, entre elles Consuelo Ciscar i el seu fill artista, Rafael Blasco Ciscar, 'Rablaci'. També figuren diversos sotsdirectors generals en el període de la investigació i tècnics, així com l'administrador de l'empresa Logística del Arte.

colaboracio