L'Advocacia de la Generalitat remet al TSJ les mesures per a complir la suspensió del decret de plurilingüisme

Vicent Marzà i  Miquel Soler
EUROPA PRESS
Actualizado: lunes, 24 julio 2017 16:35

Es concreta que les autoritats competents per a complir resolucions de la sala són el conseller Marzà i el secretari autonòmic Soler

VALÈNCIA, 24 Jul. (EUROPA PRESS) -

L'Advocacia de la Generalitat ha presentat este dilluns al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) l'escrit que detalla les mesures adoptades per la Conselleria d'Educació, Investigació Cultura i Esport com a "prova del compliment" de la suspensió cautelar del decret de plurilingüisme.

D'esta manera, l'administració autonòmica contesta a l'escrit de 14 de juliol de 2017 de la Sala contenciosa administrativa de l'alt tribunal valencià que s'interessava per estes accions i sol·licitava a la Conselleria d'Educació la identitat de l'autoritat o funcionari responsable de fer complir la interlocutòria que suspèn cautelarment el decret per a exigir responsabilitats en el cas que s'apreciara desobediència.

L'escrit remès per l'Advocacia, segons ha pogut saber Europa Press, contempla un informe de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació en la qual s'expliciten les mesures. En el document s'explicita com a autoritats competents per al compliment de les resolucions que en el marc del procediment ordinari número 142/2017 adopte la Secció Quarta de la Sala contenciosa administrativa del TSJCV al conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, i al secretari autonòmic d'Educació i Investigació, Miquel Soler.

A més, entre les mesures citades per l'Executiu valencià per a donar compliment a la paralització provisional del seu decret, s'apunta que, en el marc dels Plans d'Actuació per a la Millora (PAM) dels centres educatius, s'han deixat sense efecte els criteris de priorització que permetien als centres educatius sol·licitar recursos docents addicionals en funció del nivell plurilingüe autoritzat en el centre.

Es concreta d'esta manera que, amb la finalitat de complir la suspensió cautelar del decret pluriingüe, s'ha deixat inaplicat el punt quinzé, apartat 3.a, de la resolució, així com l'annex IV d'este, de manera que la resolució de 30 de juny de 2017, del director general de Política Educativa, per la qual s'assignen hores addicionals de professorat als centres sostinguts amb fons públics per al desenvolupament del Pla d'Actuació per a la Millora, per al curs 2017-2018, no atorga hores addicionals de professorat als centres educatius per al millor desenvolupament dels seus programes lingüístics.

En l'àmbit de la formació del professorat, i en relació amb la convocatòria d'estades al Regne Unit i Irlanda per al professorat depenent de la Generalitat Valenciana, s'informa que s'han eliminat els criteris de priorització que estaven condicionats pel nivell plurilingüe del centre educatiu on els docents tenien destinació.

Amb l'objectiu de complir la mesura cautelar adoptada, es va procedir a modificar la Resolució del 23 de maig de 2017, mitjançant una altra de 27 de juny de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació que implica un nou annex que elimina dels criteris de priorització les referències als nivells plurilingües del centre on els mestres d'infantil i primària tenen destinació definitiva, no aplicant per tant el decret suspès d'acord amb la resolució judicial que adopta la mesura cautelar.

En la mateixa línia, en el procediment d'elaboració i aprovació del Decret de Currículum d'Educació Primària s'ha modificat el projecte inicial eliminant les referències a la norma suspesa, així com les disposicions que desenvolupaven o completaven el mateix. Amb la voluntat de complir la mesura cautelar adoptada, es va modificar el Projecte de Decret en tramitació, i es va sol·licitar a l'Advocacia de la Generalitat un nou informe en data 27 de juny de 2017.

L'Advocacia va emetre l'informe sobre el text modificat el 28 de juny de 2017 afirmant que el nou text no suposa "un desenvolupament, ni per rang, ni per contingut, de la norma suspesa". El nou projecte de decret va rebre informe favorable del Consell Jurídic Consultiu en data 7 de Julio de 2017.

A més, en l'elaboració de les instruccions d'inici de curs 2017/2018 s'ha eliminat qualsevol referència al decret paralitzat, així com les instruccions que tenien per objecte la implementació del mateix. Es recorda que estes directrius, publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) el passat 20 de juliol, van ser aprovades resolució de 18 de juliol de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, per la qual s'aproven les Instruccions per a l'organització i funcionament dels centres que impartixen Educació Infantil de segon cicle i Educació Primària durant el curs 2017-2018.

CAP DESENVOLUPAMENT REGLAMENTARI

L'escrit incidix que no s'ha realitzat des de l'adopció de la mesura cautelar "cap desenvolupament reglamentari del Decret 9/2017, de 27 de gener". En este sentit, i tal com la Conselleria va manifestar davant el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport, en carta de data 29 de març de 2017, era intenció desenvolupar reglamentàriament i abans de l'inici del curs escolar, entre d'altres, la Disposició Addicional Cinquena del Decret 9/2017, que regula la certificació de llengües a l'alumnat.

La voluntat de compliment de la mesura cautelar adoptada ha paralitzat qualsevol actuació de la Conselleria tendent a desenvolupar reglamentàriament esta disposició, així com qualsevol altra del Decret suspès, sense poder fer-se efectiva l'habilitació que per al desenvolupament reglamentari del Decret 9/2017 realitza la Disposició Final Primera del mateix.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià