L'art "innat" de Wences Rambla, en La Nau

Wences Rambla en La Nau
UV
Actualizado: lunes, 20 febrero 2017 18:20

VALÈNCIA, 20 Feb. (EUROPA PRESS) -

Wences Rambla (Castelló, 1948) fa balanç de la seua trajectòria en una gran retrospectiva de la seua obra en el Centre Cultural La Nau que repassa els seus 40 anys d'art "innat" i "instintiu" entre la pintura, els gravats i la fotografia. A través de 37 peces, la mostra permet conéixer l'evolució del creador des de l'informalisme dels seus primers anys com a pintor fins a l'art digital, passant pel realisme social, l'abstracció geomètrica i paisatges de colors molt "nítids".

Així ho ha manifestat el propi autor durant la presentació de l'exposició, que es podrà visitar en La Nau fins al 30 d'abril. Organitzada per la Col·lecció Martínez Guerricabeitia de la Fundació General de la Universitat de València (UV), 'Wences Rambla. Balanç d'una trajectòria' compta amb el patrocini de Banc Santander i Heineken Espanya S.A. i està comisariada pel professor i crític d'art Pascual Patuel. L'acte de presentació ha comptat també amb la intervenció del vicerector de Cultura i Igualtat de la UV, Antonio Ariño, i el director d'Activitats de la Col·lecció, José Pedro Martínez.

A través d'una "cuidada selecció" de 37 obres procedents de col·leccions privades i institucions públiques, entre llenços i fotografies, es repassen les grans "fites i moments" de l'artista, que posa en relleu el "desig instintiu entre els visual, el tàctil i el pictòric" al llarg de la seua vida, des que era xiquet.

En este sentit, Rambla ha recordat quan anava al col·legi amb un quadern en el qual pintava "gargots" per davall del pupitre en classe o quan la seua mare comprava carn i ell es quedava el parafinat amb el qual l'embolicaven en la carnisseria, el llavava, el tendia, el planxava i l'utilitzava per a les seues creacions. "Vaig ser un reciclador", ha bromejat, tant, que també les caixes de superfície setinada de les cotilleries li servien en el seu art.

Per a ell, "l'art --ja siga música, teatre, dansa, escultura, pintura, etc.-- és una forma de veure la vida" i "cal procurar tindre una visió omnicomprensiva".

Uns visió que ara el públic valencià tindrà l'oportunitat de descobrir en esta retrospectiva que arranca quan Rambla donava els seus primers passos al món de l'art i agafava la bici per a anar al Desert dels Palmes amb una caixa de pintures a dibuixar el paisatge, ha comentat el comissari Pascual Patuel.

En aquell temps, ha apuntat, "no ho va tindre fàcil", doncs pertany a una generació i a un context geogràfic "enormement conservador" en els anys 60. Però Rambla va buscar als pocs artistes i crítics d'art castellonencs que hi havia i van crear un "grup informal" de "vitalitzadors" de la vida artística de Castelló. Es convertix així en un home de la postmodernitat amb una mirada creativa sobre les avantguardes anteriors al seu temps", ha apuntat.

El recorregut expositiu de 'Wences Rambla. Balanç d'una trajectòria' es dividix en tres grans blocs que permeten seguir l'evolució del creador.

La primera sala mostra "els temptejos d'un artista enlluernat pel món de l'avantguarda que vé d'altres àmbits, fonamentalment de París", ha explicat el comissari Patuel. En este apartat es troben obres de 1968 a 1985 que tenen "interés per superar llenguatges heretats i evolucionar cap a la modernitat". "És la seua primera aventura en el món de l'avantguarda".

Cap a 1973, desenvolupa una etapa de compromís que s'endinsa en el que coneixem com la "funció social de l'art" o "realisme social". Critica la situació política del moment fins a transcendir el local i universalizar la problemàtica social latent. Els temes habituals en este apartat són "la violència, l'opressió i les sempre difícils relacions humanes", diu Patuel.

En la segona sala apareix la part "més moderna" de la seua producció amb peces elaborades entre 1985 i 2010. En elles reprèn alguna cosa que mai va abandonar: el món del paisatge, en un sentit "més viscut, sentit, moltes vegades in situ". D'esta manera, Rambla el paisatge es convertix en abstracció geomètrica", mira al passat però "amb esperit enormement creatiu", ha destacat Patuel.

Entre les peces es troben fotografies que han patit "mutacions digitals". Gràcies a la tecnologia digital, Rambla convertix instantànies reals en "obres d'art abstracte", ha apuntat el comissari.

Finalment, la tercera sala arreplega peces realitzades en els últims anys, a partir de 2010. Així, encara que ja s'havia realitzat una retrospectiva de l'obra de Rambla en 2008, esta arreplega les peces que ha creat des d'aleshores. En este apartat, es troben peces "més íntimes", un món més icònic, en el qual Wences Rambla representa "elements del seu món més proper".

Per la seua banda, Antonio Ariño ha indicat que una de les línies de treball fonamentals del Vicerectorat de Cultura i Igualtat de la UV és "el compromís amb els artistes valencians, amb obra destacada i reconeixement internacional que, no obstant açò, exposen en molt poques ocasions a València".

Esta exposició ha sigut possible gràcies al suport de prestadors particulars i públics que han cedit les diferents peces que ara s'exhibixen en La Nau: col·leccionistes privats i el mateix artista han prestat obra, així com el Museu d'Art Contemporani de Vilafamés, l'Universitat Jaume I de Castelló, Fundació Caixa Castelló i el Museu de Belles arts de Castelló-Diputació de Castelló.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià