VALÈNCIA, 16 Nov. (EUROPA PRESS) -
Els gremis de llibreters d'Alacant, Castelló i València estudiaran les accions legals que podrien adoptar pels "impagats" del Consell, que ha "incomplit el pagament a 50 dies" de les quantitats corresponents al bonollibre i els deu 31 milions d'euros. A més, col·locaran cartells en els seus comerços per a informar els pares que "si els seus fills tenen llibres és gràcies al fet que els llibreters els han pagat, tot i que ara els puga costar el tancament".
Així ho ha assenyalat la presidenta del Gremi de Llibrers de València, Glòria Mañas, que ha oferit este dimecres una roda de premsa acompanyada de representants dels gremis de llibreters d'Alacant i de Castelló, amb el suport de distribuïdors i editors.
Segons Mañas, van sol·licitar per escrit a la Conselleria d'Educació diverses reunions per a "abordar junts la situació i buscar fórmules per a solucionar el problema", però només van obtindre com a resposta diverses telefonades d'un director general per a dir-los que "fan tot el possible per a pagar com més prompte millor, però la situació de tresoreria és molt difícil". "I una telefonada no servix com a resposta a una petició cursada per registre perquè convoquen una trobada i donen explicacions a tot el sector", ha reprovat.
La Conselleria d'Educació va fixar en 42,4 milions d'euros la seua aportació en el curs 2011-12 a les mesures per a afavorir la gratuïtat de llibres de text de l'alumnat d'ensenyament bàsic escolaritzat en els centres públics i concertats de la Comunitat, entre les quals s'inclou el bonollibre, amb un import màxim de 105 euros i una quantia global de 31 milions d'euros per a este curs.
Des del començament d'este programa en el curs 2007-2008, cada família rep en el seu col·legi una quantitat per escolar en forma d'un bo que ha de canviar després pels llibres corresponents en els establiments autoritzats i, fins a este moment, no havien tingut "cap problema" per a cobrar estes quantitats per part del Consell. "És el primer any que no ens paga quan deu i ni tan sols ens ha avisat amb antelació per a poder reaccionar", ha denunciat Mañas.
SOL·LICITAR CRÈDITS O TORNAR REBUTS
Tot i això, estos establiments sí que han hagut de fer front als rebuts de setembre i octubre de les editorials. Segons el representant del gremi de llibreters de Castelló, Pere Duch, "els més afortunats han aconseguit pagar gràcies a crèdits o a les reserves que tenien, en el cas dels establiments més grans, però molts ni tan sols han aconseguit que els aprovaren estos crèdits i han hagut de tornar els rebuts".
Duch ha explicat a Europa Press que totes estes opcions generen "costos addicionals, ja sigui despeses financeres o recàrrecs per devolució de rebuts", en un moment en el qual "s'estava intentant sobreviure a la crisi i lamentablement, molts no tindran més remei que tancar, si no el mes que ve, d'ací a tres mesos", mentre que "els que puguin sobreviure, es veuran abocats a reduir plantilla i fins i tot a renunciar a vendre llibres de text".
A més, ha alertat que "aquests impagats poden carregar-se completament la campanya de Nadal", ja que "a molts dels establiments que han tornat rebuts dels llibres de text, les editorials els han cancel·lat el compte i no els subministraran cap producte fins que no saldin els seus deutes".
"Esta situació afecta a tot el sector, amb més o menys intensitat depèn de la mida de l'establiment, però cal tindre en compte que la gran majoria de les llibreries de la Comunitat són de mida petit i mitjà, com succeïx en tots els sectors", ha tancat.
"JA NO ES POT RESISTIR MÉS"
La presidenta del Gremi de Llibreters de València ha constatat que "haurà llibreries a les quals se'ls deurà 3.000 euros i altres a les quals 60.000 i fins i tot 100.000 euros". "Hem pagat religiosament les factures que hem pogut atendre, hem posat el treball i pagat els llibres, però ara ja no es pot resistir més", ha subratllat.
Pel que fa a les mesures anunciades, Mañas ha precisat que, d'una banda, faran les consultes jurídiques necessàries per a "veure fins a quin punt l'incompliment de pagar en un màxim de 50 dies té repercussions" i, per un altre, faran diferents accions per "fer pública" la seua denúncia i "no es descarta" convocar concentracions davant de la Conselleria d'Educació per a protestar per la seua situació.