Obres de l'IVAM "viatgen" al Museu de Belles arts per a revelar les analogies de l'art al llarg dels segles

Els directors de l'IVAM i Museu de Belles Arts, al costat dels comissaris
EUROPA PRESS
Actualizado: martes, 10 julio 2018 15:58

La mostra és la "primera pedra" per a crear una política de col·laboració entre tots dos museus, que tindrà una nova cita en 2020

VALÈNCIA, 10 Jul. (EUROPA PRESS) -

Més de 30 obres de la col·lecció de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) "viatjaran" al Museu de Belles Arts de València el pròxim octubre en una exposició col·laborativa que pretén constatar "com l'art dels segles XXI i XX ha recorregut els mestres de la pintura barroca o antiga" i veure els "jocs de contrastos i analogies que són inherents a la història de l'art".

Es tracta de la mostra 'Teníem tot al nostre favor', que podrà veure's en la pinacoteca des del pròxim 4 d'octubre fins al 13 de gener, i que en paraules del director de l'IVAM, José Miguel G. Cortés, constitueix la "primera pedra per a crear una política de col·laboració estreta" entre tots dos museus, que es materialitzarà també en 2020 amb una mostra en la qual la col·lecció del Belles Arts "retornarà la visita" a l'espai d'art contemporani.

Així ho han explicat aquest dimarts el director de l'IVAM i el seu homòleg del Museu de Belles Arts, José Ignacio Casar Pinazo, al costat dels dos comissaris d'aquesta exposició, la conservadora de l'IVAM Teresa Millet i el conservador del Museu David Gimilio.

En total, 34 obres de 24 artistes d'art modern i contemporani de la col·lecció de l'IVAM compartiran espai amb obres de 36 creadors de la col·lecció permanent del Museu de Belles Arts, datades entre els segles XIV i XX. Així, en la planta baixa d'aquest centre es generarà un diàleg entre els diferents moviments artístics i es mostrarà com les creacions dels segles XX i XXI recuperen una vegada i una altra els gèneres clàssics de l'art a través del bodegó, el retrat i el paisatge.

"EL MÓN DE L'ART NO ESTÀ FET DE BRETXES"

En 'Teníem tot al nostre favor', les peces d'art contemporani es troben amb les de segles anteriors, ja que el "món de l'art no està fet de bretxes, és una línia que va unint unes obres amb unes altres", un "marc continu", ha destacat el responsable de l'IVAM.

"Difícilment es pot entendre l'art contemporani sense conéixer el de segles anteriors", ha indicat, abans d'explicar que "cada època té les seues concrecions històriques, socials i econòmiques" però que, a pesar d'açò, darrere de cada obra estan les "quimeres, somnis i preocupacions de l'artista".

A més, ha posat en valor que, "històricament, els artistes poden no ser ben compresos" en la seua època, fins a quedar "apartats". "Belles Arts té artistes tan radicals en la seua època com l'IVAM els té ara. Eixa és l'actitud que caracteritza a un gran artista", ha apuntat.

Per la seua banda, Casar Pinazo ha assenyalat que aquest projecte expositiu "permet analitzar com alguns motius del segle XIX i XX no són nous", sinó que es corresponen a una "actualitat perpètua" que és "reinterpretada en clau d'estricta contemporaneïtat al llarg de la història".

Els visitants a la mostra "es donaran compte que estan davant plantejaments molt paral·lels" i que "no cal fer una segmentació tan clara per segles" en l'art. D'aquesta forma, els amants de l'art que s'exposa en el museu poden "trencar els seus prejuís" respecte a l'art contemporani, i el públic de l'IVAM també pot fer el mateix, ha agregat.

UN DIÀLEG ENTRE 70 OBRES

La mostra s'ha configurat amb al voltant de 70 obres de la col·lecció de tots dos museus. L'exposició s'inicia amb la maqueta del projecte a gran escala 'Bottle of Notes' (1989-1990) de Claes Oldenburg & Coosje Van Bruggen, que se situarà en el vestíbul del museu. Una cita dels diaris de viatges del Capità Cook forjada en alumini dóna forma a la botella.

El text complet del diari del primer viatge de Cook en 1769 a l'oceà Pacífic deia: 'Teníem el nostre favor tot el que poguérem desitjar per a observar el paisatge complet del planeta Venus des de l'òrbita del sol'. Aquesta peça és el fil conductor de l'exposició, com a metàfora del viatge de la col·lecció de l'IVAM al Museu de Belles Arts. L'obra es relaciona amb les peces marines exposades en el centre de Belles arts: 'Buc fantasma' de Muñoz Degrain; 'Sense Rumb', de Ferrer Calataiud i 'A la deriva' de Salvador Abril.

En aquesta exposició es trobaran també peces d'artistes destacats de la col·lecció de l'IVAM com Pablo Picasso, André Dérain, Markus Lupertz o James Rosenquist, a més de les d'altres 20 grans creadors de projecció internacional.

Un exemple d'aquest diàleg és el que entaularà l'obra 'Nails', de James Rosenquist de l'IVAM amb el quadre Sant Francisco d'Assís abraçant al crucificado del valencià Francisco Ribalta i propietat de la col·lecció del Museu de Belles Arts. S'establirà així un paral·lelisme entre una obra de 1620 i una altra de 1973, amb un llenguatge molt diferent i menys explícit.

En la sala de retaules es relaciona l'ús del daurat i el concepte de retaule amb les obres en format de políptico de Carmen Calvo, Ana Peters, Equip Crònica i Robert Rauschenberg. En el cas de l'Equip Crònica, la seua obra Pamflet incideix en el caràcter narratiu de la pintura flamenca, ja que relata l'art de les avantguardes.

La relació amb el paisatge s'ha tractat a través de les obres de Dieter Roth i Gerard Richter, situades en l'àrea de pintura flamenca i italiana. En elles es mostra la incorporació del paisatge en la pintura occidental i el tenebrisme en la pintura barroca valenciana. Són les peces d'Equip Realitat, com 'La Nit' o l'escultura de Miquel Navarro, les que mostraran la connexió entre els moviments clàssics i els moderns i contemporanis.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià