El síndic insta la UV a admetre a un alumne amb necessitats educatives especials al 5% reservat a discapacitat

Actualizado: miércoles, 17 diciembre 2014 17:39

VALÈNCIA, 17 Dic. (EUROPA PRESS) -

El síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana, José Cholbi, ha resolt la queixa presentada per un alumne que denunciava que la Universitat de València (UV) li havia denegat l'admissió mitjançant la quota del 5% reservada per a persones amb discapacitat.

Segons les dades analitzades pel defensor del poble valencià, este estudiant té reconegut un 10% de discapacitat. Tot i això, ha presentat informes mèdics i psicopedagògics de l'IES on va cursar estudis anteriorment que acrediten àmpliament les necessitats educatives especials permanents que requerix, explica la institució a través d'un comunicat.

El Síndic sustenta la seua recomanació en la normativa vigent que regula els processos d'admissió dels ensenyaments universitàries (article 51, Reial decret 1892/2008), la qual establix la reserva d'un 5% de les places disponibles per a dos grups d'alumnes: per als que tenen reconegut una discapacitat igual o superior al 33% i, independentment del grau, per a aquells amb necessitats educatives especials permanents associades a circumstàncies personals de discapacitat, que durant la seua escolarització anterior hagen precisat de recursos i suports per a la seua plena normalització educativa.

Per la seua banda, el promotor de la queixa va acreditar davant de la Comissió Gestora de Processos d'Accés i Preinscripció Universitària de la UV pertànyer a este segon suposat. Per això va aportar els informes emesos per l'IES on va cursar durant els últims anys.

De fet, afegix el síndic, la pròpia universitat li va concedir un 25% més de temps i la possibilitat de fer les proves PAU a l'aula d'incidències, a causa de la seua condició. A més, la pròpia Unitat d'Integració de la Universitat, després de comprovar la documentació aportada, li reconeixia el dret a certes adaptacions per les seues necessitats educatives especials (lloc reservat, intermediació amb el professorat i disposició de més temps en els exàmens).

Per la seua banda, el síndic considera que l'esmentada norma incorpora en la seua redacció este segon suposat precisament per a donar empara d'aquells alumnes que no arriben al 33% de discapacitat, però que necessiten atencions especials en l'educació. Així, s'inclou altres alternatives de discapacitat relacionada amb l'atenció i l'aprenentatge, i que no es poden encotillar en el mesurament ordinària del grau de discapacitat que es fa.

ACREDITACIÓ "FEFAENT"

En la resolució, Cholbi matisa que l'accés a la quota del 5% a través d'aquesta segona via exigix acreditar fefaentment estes necessitats, a fi que no es convertisca en una via d'accés en frau de llei. Per esta raó, la pròpia norma detalla que estes necessitats educatives hauran de ser: especials, permanents, associades a circumstàncies personals de discapacitat, i que durant la seua escolarització anterior haja necessitat recursos i suports per a la seua plena normalització educativa.

Per tot el que s'exposa, el síndic recomana a la Universitat de València que reconsideri la situació d'este estudiant en particular, tenint en compte tota la documentació aportada, i que, de manera general, es valore la distinció de les dos vies d'accés, i que no s'imposi el reconeixement d'un grau de discapacitat del 33% sobre l'altra via d'accés, és a dir, la de les necessitats educatives especials permanents.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià