VALÈNCIA 19 Jun. (EUROPA PRESS) -
La Unió de Llauradors ha presentat propostes de mocions en tots els Ajuntaments de la comarca d'Utiel-Requena per tal d'aconseguir ajudes i exempcions per als pagesos afectats per les adversitats meteorològiques que han ocorregut durant els últims mesos i que provocaran un minvament en la collita del raïm en la pròxima campanya.
Així, ha instat als Ajuntaments que aproven en ple esta moció i la traslladen a les dos Administracions competents (Govern central i Generalitat) perquè conste la necessitat d'ajudes i no es quede la petició en paper mullat.
Tant la mustiguesa fisiològica com la pedregada causaran en esta campanya greus problemes entre els viticultors. Una de les mesures que havia demanat La Unió era el repartiment gratuït de producte fungicida, tractaments fitosanitaris amb propietats cicatritzants per prevenir l'aparició del míldiu, evitant així atac de fongs al raïm amb motiu de la humitat causada per les pluges que acompanyen a les pedregades.
La Conselleria d'Agricultura ha començat a repartir producte després de la petició de la Unió en les instal·lacions de la Bioplanta de Producció d'Insectes Estèrils de la Generalitat, ubicada a Caudete de las Fuentes. En este sentit, l'organització agrària ha demanat a Conselleria que amplie les zones afectades per a recollir el producte doncs ha deixat fora alguns polígons i parcel·les, sobretot de Venta del Moro.
Així, demana en la moció ajudes directes excepcionals i cofinançades entre el Govern central i autonòmic per a compensar els danys a la comarca. A la Generalitat li ha demanat, a part del repartiment de producte fungicida cicatritzant, que pague les ajudes pendents que deu al sector.
PETICIONS
En la moció, sol·licita que l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) estableixi una línia de crèdits bonificats al 100% per a aquells danys que no cobrisca l'assegurança agrari. En este últim aspecte insistix en la necessitat que ENESA (dependent del Ministeri d'Agricultura), torni a establir un sistema de subvencions a la contractació d'assegurances agràries igual al de la campanya passada per a evitar un descens en la contractació de l'assegurança; així com que es retire la franquícia de 60 euros imposada des d'enguany per a tots els assegurats.
A la Generalitat insta mantenir el valor absolut de les subvencions que tenia assignades per a les assegurances agràries fins a l'any passat i que recupere les subvencions addicionals a la contractació de cultius emparats per una Denominació d'Origen Protegida, Indicació Geogràfica Protegida o Comitè d'Agricultura Ecològica. Finalment el commina a no aplicar tampoc la part que li correspon de la franquícia en la contractació d'assegurances.
Al Ministeri d'Economia i Hisenda ha sol·licitat que tinga en compte estos sinistres per a les reduccions dels mòduls fiscals del pròxim any, doncs cal recordar que els pagesos d'Utiel-Requena no han tingut en este exercici fiscal inexplicablement i a molts d'ells els toca pagar a Hisenda.
Per part seua al ministeri D'Ocupació i Seguretat Social li ha demanat que establisca una bonificació del 50% de la quota de la Seguretat Social als pagesos afectats per la pedregada, així com una exempció del pagament de les quotes empresarials a la Seguretat Social de les Cooperatives afectades.
En relació amb els Ajuntaments afectats els demana que condonin l'IBI de les parcel·les afectades per la mustiguesa i pedregada, que després això sí ha de ser compensat per l'Administració General de l'Estat per a pal·liar la pèrdua d'ingressos municipals que això comporta.