Va ser un pioner de l'animació valenciana el primer fitxatge espanyol de Disney? El MuVIM conta la seua història

L'exposició 'Pioners de l'animació valenciana'
EUROPA PRESS
Actualizado: jueves, 16 noviembre 2017 17:14

VALÈNCIA, 16 Nov. (EUROPA PRESS) -

El Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM) acull des d'este dijous el treball de tres pioners de l'animació valenciana que, amb els seus dibuixos, van aconseguir que molts dels xiquets que van viure la postguerra espanyola "no tingueren una infància tan trista per les circumstàncies que els envoltaven". Estes obres van poder despertar l'interés de Walt Disney i es creu que un d'estos dibuixants, Pérez Maset, va tindre la possibilitat de convertir-se en el primer espanyol a treballar en els estudis americans.

Carlos Rigalt, Patricio Payá i Pérez Arroyo i fill --els tres pilars d'esta exposició-- van idear les aventures que van permetre als més xiquets abstreure's del seu context a través del cinema de paper, cel·luloide, en el saló menjador o en la sala de cinema i van crear una indústria "de manera artesanal".

Així ho han explicat este dijous el director del MuVIM, Rafael Company; el cap d'exposicions del centre, Amador Griñó; el comissari de la mostra, Raúl González, i Lola Pérez Fayos, néta d'un d'estos precursors dels dibuixos animats amb segell valencià, Pérez Arroyo. Tots ells, al costat de treballadors del museu, han interromput la presentació d'esta exposició per a guardar un minut de silenci per a condemnar la mort de la xiqueta de dos anys degollada presumptament pel seu pare a Alzira (València) diumenge passat.

'Pioners de l'animació valenciana 1939-1959' rescata de l'oblit a estos autors, que van ser part de l'"edat daurada" de l'animació espanyola, des del final de la Guerra Civil fins als primers anys cinquanta. Així, en la sala Parpalló del MuVIM es pot gaudir de fins a 50 xicotetes pel·lícules de l'època, conéixer alguns dels personatges més emblemàtics o introduir-se en el procés de creació d'aquells dibuixos animats amb recreacions dels tallers dels quals sorgien.

Company ha destacat que esta exposició "enllaça al museu amb la seua pròpia història", atés que el centre dedicat a la il·lustració "sempre li ha prestat molta atenció al còmic i al còmic en moviment, que és l'animació". Es tracta, ha afegit, d'un "homenatge" a "persones que en un context molt dur van construir una indústria de manera artesanal".

La mostra, ompli d'"emotivitat i sentiment", va aconseguir que "molts xiquets no tingueren una infància tan trista per les circumstàncies que li envoltaven", segons el director del MuVIM.

El cap d'exposicions, per la seua banda, ha assenyalat que 'Pioners de l'animació valenciana' és "un escenari realista" del procés de creació de l'animació per part d'estos dibuixants, ja que es recrea a grandària real "el que els artistes feien sobre la taula o en el menjador de la seua casa".

LA CARTA PERDUDA DE DISNEY

A preguntes dels periodistes sobre un presumpte interés de Walt Disney pel treball dels dibuixants valencians, Raúl González ha expressat que Alberto Pérez Maset, fill de Pérez Arroyo, pot ser "el primer espanyol amb possibilitats d'haver treballat amb Disney".

La filla de Pérez Maset i néta de Pérez Arroyo ha assegurat que va escoltar a casa sobre eixe presumpte interés encara que, va buscar la carta que suposadament va escriure el creador de la companyia d'animació més important del món al seu pare, però només va poder trobar el sobre, pel que mai es va poder comprovar fins a on va arribar realment l'interés de Disney per les idees d'este pioner dels dibuixos animats valencians.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià