Viatge per la història en el MUBAG amb els gravats de Goya

Un dels gravats de la serie Tauromàquia, de Goya
GVA
Actualizado: jueves, 23 marzo 2017 17:44

ALACANT, 23 Mar. (EUROPA PRESS) -

El Museu de Belles arts Gravina (MUBAG) d'Alacant acull fins a el 11 de juny la mostra 'Goya. Testimoni del seu temps' en el qual es podran veure els 138 gravats de tres de les quatre sèries que va pintar: 'Els Desastres de la Guerra', 'La Tauromàquia' i 'Els Disbarats'.

La mostra s'ha presentat este dijous en el MUBAG de la mà del director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont. També han assistit el diputat provincial de Cultura, César Augusto Asencio; la directora del museu, Joserre Pérezgil, i una de les comissàries, Marisa Oropesa.

Goya es va il·lusionar per que les estampes --un recurs emprat per la Il·lustració--, difonguera i informara de les barbàries d'una Espanya entelada pel règim absolutista i despertara el desig en el poble d'abraçar la llibertat. El creador va realitzar de manera ingent dibuixos que després va passar a la planxa en quatre sèries: 'Els Capritxos', 'Els Desastres de la Guerra', 'La Tauromàquia' i 'Els Disbarats'.

L'exposició es podrà veure fins a el 11 de juny i arreplega els tres últims àlbums. Segons Pérez Pont, els 138 gravats procedixen d'una col·lecció privada i "la convertixen sens dubte en una exposició única que visita per primera vegada la Comunitat Valenciana i que solament es podrà veure en el MUBAG".

Ha explicat "el mestratge que demostra el pintor en l'elaboració dels dibuixos i aiguaforts porta a escoltar en diverses ocasions que Goya podria haver passat a la història solament per la seua producció gràfica, a causa de la genialitat de la la seua obra".

Pérez Pont ha felicitat a les comissàries, María Toral i Marisa Orpesa, i al MUBAG pel muntatge "tan arriscat i poc convencional de la mostra que revela la sincronia entre els gravats de l'autor de Fuendetodos, testimoni de la seua època, amb actualitat, 200 anys després".

"Des del Consorci de Museus continuem apostant per l'estudi dels clàssic, exemple i inspiració de molts artistes actuals. Goya va ser un avançat del seu temps, i quin millor fórmula per a aprofundir en el coneixement de la seua obra que mostrant els seus dibuixos; l'obra més directa i sincera d'un pintor, reveladora de la seua forma de treball i de la seua tècnica" ha manifestat.

"Esta exposició és una invitació a visitar el MUBAG i la resta de la seua col·lecció, però també a descobrir, per a aquells que encara no ho coneguen, el meravellós patrimoni d'esta ciutat" ha conclòs Pérez Pont.

Francisco de Goya (1746-1828) està considerat el pintor de la modernitat, per representar temes i gents de la seua època amb un estil personal, crític i lliure al final de la seua carrera, anticipant-se als principals moviments artístics del segle XX, com el surrealisme i a l'expressionisme.

L'exposició consta de 138 gravats pertanyents a tres de les quatre sèries que realitza Goya: La Tauromàquia, Els disbarats i una primera edició dels desastres de la guerra.

La propietat de l'obra és d'una col·lecció particular. Algunes de les peces s'han exposat a París i Turquia, sent única la selecció que han realitzat les comissàries per a exposar-se en el MUBAG. Cal assenyalar que és molt difícil veure exposades sèries completes de l'obra gràfica de Goya.

SÈRIES

La sèrie més colpidora són 'Els Desastres de la Guerra'. L'artista va ser testimoni directe d'un dels principals fronts de la Guerra de la Independència en ser cridat pel capità Palafox per a presenciar i representar els setges que va patir Aragó durant els Llocs de Saragossa. Afectat en el més profund del seu ser, Goya va actuar com a cronista d'una tragèdia i relata l'horror de la guerra d'una manera minuciosa en esta sèrie. En el MUBAG s'exposarà una Primera Edició, explica el Consorci de Museus a través d'un comunicat.

'La Tauromàquia' la realitza als setanta anys, quan estava ultimant 'Els Desastres de la Guerra'. Era la tercera sèrie que publicava i realitzada entre 1814 i 1816. L'artista es trobava en un situació econòmica precària i el tribunal de la Inquisició s'havia restablit. Per açò tal vegada la temàtica d'esta col·lecció va ser la correguda de bous, un esdeveniment popular i cultural del que Goya era un gran aficionat.

'Els Disbarats' va ser l'última sèrie que va realitzar l'artista i sens dubte una de les més cuidades. En estes obres el llenguatge hermètic empleat per Goya fa molt complexa la seua interpretació iconogràfica. És la sèrie d'aiguaforts més misteriosa que va crear, arribant a anunciar el surrealisme que no es desenvoluparia fins a un segle més tard.

DISCURS EXPOSITIU

El MUBAG ha apostat per un discurs expositiu que posa d'actualitat els temes desenvolupats per Goya fa 200 anys. L'interessant de l'obra gràfica de Goya és la seua atemporalitat i com els temes tractats per ell, en els quals critica la irracionalitat de l'ésser humà, estan vigents en l'actualitat.

Per a donar a comprendre esta similitud es projecten en cadascun dels blocs imatges actuals sobre conflictes bèl·lics, festes populars del bou, violència de gènere, etc. Imatges que al seu torn poden relatar amb un llenguatge actual l'esdevingut en temps de Goya.

El disseny de l'exposició és igual de significatiu. Els gravats es mostren en contenidors de cartó a manera de grans caixes. El cartó, que és un material efímer, es contraposa a la rotunditat i atemporalitat dels temes creats per l'artista.

La baixa intensitat de la llum de la sala, que solament se centra en focus puntuals en cada estampa, potencia l'exquisitat i el valor de cadascuna d'elles, a més d'accentuar el caràcter dramàtic del conjunt.

col.labora la Conselleria de Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb una subvenció de 31.999,98 € para el foment de valencià