Actualitzat 08/01/2013 16:04

AMP.- AVE.- Rajoy utilitza el tren com a metàfora de les "vies d'entesa" i unió entre territoris

El presidente del Gobierno, Mariano Rajoy, en la inauguración del AVE
EUROPA PRESS

GIRONA, 8 gen. (EUROPA PRESS) -

El president del Govern central, Mariano Rajoy, ha afirmat que la línia de l'AVE Barcelona-Girona-Figueres inaugurada aquest dimarts "busca abolir distàncies i unir territoris", que també han de ser vies d'entesa, ha dit recorrent a una metàfora per defensar la unitat.

"Si els AVE són rails de prosperitat, també són vies d'entesa, i només aquestes vies que ens acosten ens fan capaços d'arribar més lluny a tots", ha dit durant el seu discurs a l'estació de Girona al costat del Príncep Felip i al president de la Generalitat, Artur Mas.

L'esperada trobada Mas-Rajoy s'ha produït en un clima cordial i protocol·lari, i tots dos han compartit seients al tren Barcelona-Girona amb taula per a quatre persones al costat del Príncep i la ministra de Foment, Ana Pastor, i han repassat la importància d'aquesta infraestructura que inauguren.

Rajoy ha destacat que Catalunya és la primera comunitat a connectar totes els seus capitals en alta velocitat, a més de connectar amb Europa, la qual cosa també repercutirà positivament a tot Espanya, i ha destacat --malgrat la crisi-- la voluntat inversora de l'Estat a Catalunya, que "mereix com a societat i economia productiva de primer ordre del país, unes infraestructures també de primer ordre".

"És un compromís del qual no ens mourem perquè l'afany en la millora de les comunicacions ferroviàries catalanes ha estat i és una prioritat per al Govern" central, ha assegurat Rajoy, i ha afegit que la comunitat rebrà tot el suport per seguir com a 'pol i pilastra', ha dit parafrasejant l'historiador gironí Jaume Vicens Vives.

Ha defensat que així ho demostren les inversions de l'Estat de 10.000 milions d'euros des de l'any 2000 fins al 2012 per millorar infraestructures ferroviàries catalanes --20% del total invertit--, i ha destacat que Catalunya és la comunitat que més inversions ha rebut a l'àmbit ferroviari.

Ha sostingut que, malgrat l'escenari pressupostari advers, el Govern central ha posat el cent per cent de la seva voluntat política per prioritzar aquest AVE, amb una inversió total prevista de 3.700 milions d'euros, i ha exalçat que "poques vegades una data marca amb tanta nitidesa un abans i un després", a l'inaugurar els 131 quilòmetres del tram d'alta velocitat Barcelona-Girona-Figueres i frontera francesa.

Amb la nova línia d'AVE també es prolonga el corredor d'alta velocitat de Màlaga a Figueres --"un dels més extensos del món" amb 1.252 quilòmetres que uneixen Girona, Barcelona, Saragossa, Madrid i Còrdova--, i Rajoy ha recordat que el nou AVE permetrà desde l'abril serveis directes des de Barcelona cap a Tolosa, Marsella, Lió i París.

CORREDOR MEDITERRANI

"L'adjectiu històric es va concebre per a dies tan assenyalats com aquest", ha dit Rajoy, qui ha assenyalat que aquesta infraestructura és una de les obres de més ambició i envergadura del país per la seva tecnologia, per integrar-se a l'Eix ferroviari d'Alta Velocitat Sud-oest d'Europa --garanteix la continuïtat de la xarxa entre Portugal, Espanya i Europa-- i perquè forma part del Corredor Mediterrani, al qual ha tornat a definir com a estratègic i prioritari.

Per això --ha explicat-- el Govern central ha treballat per culminar el tram Barcelona-Figueres, i ho està fent perquè l'AVE arribi a Alacant el 2013, i alhora ha destinat 1.079 milions en els Pressupostos del 2013, dels quals 841,5 corresponen a Catalunya.

També ha fet referència a la importància de superar l'obstacle del diferent ample de via de la xarxa espanyola, i ha indicat que ja s'han redactat els primers projectes per implantar l'ample de via internacional entre Barcelona, València-Alacant i Múrcia-Cartagena --les obres es licitaran aquest any i es preveu que finalitzin fins a València el 2015, amb una inversió de 1.400 milions d'euros--.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés