Actualitzat 19/05/2017 14:37

Barcelona ampliarà a guarderies el seu programa per la igualtat i no discriminació a les escoles

La regidora Laura Pérez
Europa Press

BARCELONA, 19 maig (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona ampliarà el proper curs a tres guarderies el seu programa Xarxa d'Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació, que està en marxa en 11 centres de la ciutat des de fa dos anys, ha explicat aquest divendres la regidora de Feminismes i LGTBI, Laura Pérez.

En declaracions als mitjans abans d'una jornada de balanç del programa, ha celebrat els "bons resultats" de la prova pilot en sis escoles i cinc instituts --set d'ells públics--, i que s'anirà estenent a altres centres de la capital catalana.

Pérez ha defensat que s'incorporin al programa les guarderies, ja que des de l'etapa 0-3 anys ja es pot veure la divisió per rols de gènere, amb materials que parlin de famílies en la seva diversitat i jocs que fomentin la igualtat i no discriminació.

El programa, en col·laboració amb el Consorci d'Educació de Barcelona, va iniciar la seva prova pilot en els cursos acadèmics 2014-2015 i 2015-2016, amb la dotació de recursos i eines al professorat per detectar i resoldre a les aules discriminacions per raó de sexe, gènere, opció sexual, ètnica, cultural o diversitat funcional entre l'alumnat.

Els centres participants han treballat en la prevenció i desmuntatge de prejudicis, falses creences i estereotips, i a evitar la violència masclista, treballar les relacions abusives en la parella i reflexionar sobre l'amor romàntic i el control de la parella.

Laura Pérez ha remarcat que hi ha un major reconeixement a la diversitat i una millora en la "identificació" de la violència producte del programa.

Després del resultat positiu de la iniciativa, la voluntat de l'Ajuntament és anar estenent el programa en els propers deu anys, i ha ressaltat la importància de la implicació del professorat i la comunitat educativa.

MAJOR PERMEABILITAT EN PRIMÀRIA

La prova pilot ha estat avaluada per un equip de la Universitat de Barcelona (UB), que ha detectat que les dinàmiques dels centres de Primària i Secundària són diferents, i que les escoles presenten una "major permeabilitat i plasticitat" que els instituts davant les noves propostes.

Sosté que el fet de treballar a les aules els prejudicis, estereotips i falses creences implícits en les pràctiques pedagògiques no és innocu ni deixa indiferents a les persones, tenint millors resultats quan els alumnes són més petits.

En la Primària s'han produït efectes "estadísticament significatius" en l'actitud igualitària cap als sexes i la diversitat ètnica i cultural, així com un augment de l'empatia cap a l'altre, i en Secundària els canvis més significatius detectats se centren en la diversitat sexual.

En els dos cursos d'implementació de la prova pilot s'ha treballat amb el professorat, amb el qual també hi ha hagut casos en el qual no han volgut els materials proposats, i ara es vol que sigui "permeable" a tota la comunitat educativa.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés