Actualizado 03/12/2018 12:28

Barcelona crea una cooperativa de persones amb discapacitat per recuperar 10 quioscos en desús

Laia Ortiz i Gemma Tarafa
EUROPA PRESS

El consistori avaluarà la viabilitat d'usos alternatius i analitzarà la seva interacció amb l'entorn

BARCELONA, 3 des. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona ha impulsat una cooperativa de persones amb discapacitat per recuperar l'activitat a deu quioscos en desús, en un pla pilot que té com a objectiu analitzar el model de futur i els quioscos i aconseguir més inserció laboral d'aquest col·lectiu.

En unes declaracions a la premsa aquest dilluns, la tinent d'alcalde de Drets Socials de Barcelona, Laia Ortiz, i la comissionada de Salut, Gemma Tarafa, han detallat que l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) ja ha seleccionat 25 persones, que rebran formació i assessorament durant sis mesos.

Tarafa ha detallat que els quioscos de la cooperativa podran proveir altres serveis, a més de la venda de premsa i revistes, com l'intercanvi de llibres, punt wifi i de recàrrega de mòbils, punt de informació municipal i d'activitats d'entitats socials, distribució de paqueteria o venda de loteria, entre d'altres.

"Confiem en les capacitats de totes les persones", ha assegurat Ortiz, que ha dit que la nova cooperativa es constituirà com una empresa d'inserció laboral, per la qual cosa ha de tenir com a mínim un 30% de la seva plantilla en risc d'exclusió social, i ha afirmat que els deu quioscos se cediran durant tres anys per a aquest pla pilot.

La regidora ha recordat que a Barcelona hi ha 60.000 persones discapacitades en edat de treballar --entre 16 i 65 anys--, i ha afirmat que només un 36% busca feina i només un 25% en té, i també ha subratllat que existeix discriminació cap a ells en el mercat laboral: "Cobren un 25% menys", ha insistit Ortiz.

Coincidint amb el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, l'Ajuntament ha detallat que la contractació de persones amb discapacitat és d'aproximadament un 1% del total de contractes, i el 90% d'aquests contractes són temporals, per la qual cosa el Govern municipal insta a crear més i millors oportunitats laborals.

RADIOGRAFIA DELS QUIOSCOS

La capital catalana té 338 quioscos --285 d'adjudicats i 53 de vacants-- amb un termini de concessió que acaba al setembre del 2030, i el consistori ha calculat que els quioscos actius tenen uns beneficis de 4.000 euros a l'any de mitjana i ingressos de publicitat de 8.800 euros anuals.

Durant els darrers mesos, l'Ajuntament i l'Observatori de la Urbanització de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han elaborat una radiografia integral de l'estat dels quioscos per avaluar la seva orientació futura i explorar vies que garanteixin la viabilitat del negoci i altres usos complementaris i alternatius.

La principal conclusió és que els quioscos estan molt condicionats a la venda de premsa i als ingressos de publicitat, que estan afectats pels canvis socials i de consum dels darrers anys produïts pels canvis tecnològics i el creixement de la premsa digital.

VIABILITAT I ALTERNATIVES

Així mateix, l'estudi també ha comparat la situació de Barcelona amb la de ciutats com Londres, París, Praga, Milà, Amsterdam i Berlín, que han observat quatre tendències comunes per "reactivar" aquests espais: econòmica, social, cultural i ambiental.

En l'àmbit econòmic que apunta a projectes d'economia circular com la venda d'objectes o llibres de segona mà, consigna, 'showroom', espai de 'networking' i centre de recollida de compra en línia, mentre que en el cultural es contempla la instal·lació d'exposicions i instal·lacions d'art o espais d'estudi o de treball.

En relació amb l'estratègia social, s'han trobat quioscos reconvertits en menjadors socials, distribució puntual de medicaments o lloc d'ajuda i la inserció escolar, i, en relació amb l'àmbit mediambiental, es donen casos de punts per guardar i reparar bicis, venda de llavors i punts de reciclatge.

El gerent de Presidència i Economia, Jordi Ayala, ha dit que el futur dels quioscos passa per introduir canvis en el model de negoci en funció de la seva ubicació, i també ha assenyalat que s'haurà de treballar juntament amb les associacions de venedors de premsa en tot el projecte.

El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona

Ajuntament de Barcelona


Barcelona Economies



Contingut elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona






www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés