Actualitzat 04/12/2018 16:32

Barcelona demana al Govern central que declari una zona de baixes emissions al Mediterrani

El comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno
EUROPA PRESS

BARCELONA, 4 des. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona s'ha sumat al manifest que insta el Govern central a declarar una zona de baixes emissions (ZBE) al Mediterrani, per així reduir les emissions contaminants dels vaixells i limitar els seus efectes sobre la salut pública.

El comissionat d'Ecologia, Frederic Ximeno, ho ha anunciat davant la premsa aquest dimarts, ha explicat que és necessari un "canvi radical en l'ús de combustibles", i ha agraït a la societat civil i a les entitats que s'hagin mobilitzat per aquesta proposta.

El manifest, impulsat per Aliança Mar Blava, Ecologistes en Acció, Plataforma per la Qualitat de l'Aire i Transport & Environment, buscarà complicitats amb altres ajuntaments locals, així com amb governs autonòmics, per així "pressionar al Govern central", ha explicat el coordinador d'Aliança Mar Blava, Carlos Bravo, que ha indicat que Espanya hauria de tenir un paper actiu en la iniciativa.

Bravo ha apuntat que és fonamental crear un àrea de control d'emissions "per millorar el medi ambient, però també per a la salut pública", i ha explicat que fins ara la regulació ha estat molt poc exigent amb el trànsit marítim.

Les conseqüències serien que en circular per la ZBE, els vaixells estarien obligats a canviar a combustibles amb un contingut màxim de sofre del 0,1%, quan actualment la legislació europea apunta el màxim al 3,5%.

Per reduir el nivell de sofre, Bravo ha explicat que es pot fer mitjançant el canvi dels combustibles que s'utilitzen i ha apuntat altres mesures beneficiàries per a la salut: la reducció de la velocitat quan s'arriba a port per emetre menys o bé que una vegada al port els bucs es connectin a la xarxa elèctrica en lloc de consumir el propi combustible.

Durant el mandat de Mariano Rajoy, el Govern espanyol es va mostrar en contra de la iniciativa i ara que ha canviat les entitats volen provocar un canvi de paradigma, i que Espanya s'hi mostri a favor com han fet altres països com França o la mateixa Comissió Europea.

50.000 MORTS

El manifest, recollit per Europa Press, apunta que les àrees amb un trànsit marítim elevat es veuen afectades per les emissions nocives dels bucs i conseqüentment es produeix contaminació atmosfèrica.

Així mateix, apunta que quan les persones respiren l'aire contaminat, la seva salut se'n ressent, la qual cosa es tradueix en la pèrdua de productivitat per un augment de les malalties i hospitalitzacions: "Cada any 50.000 europeus moren prematurament a causa de la contaminació de l'aire causada pels bucs".

Per fer front a les emissions contaminants dels bucs, els estats costaners del nord d'Europa van acordar designar al Mar del Nord, al Bàltic i al Canal de la Manxa, una àrea de control d'emissions per al sofre, la qual cosa vol dir que en aquesta zona els vaixells estan obligats a canviar a combustibles amb menys contingut de sofre o bé a instal·lar sistemes de neteja de gasos.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés