Actualitzat 17/12/2013 20:51

Barcelona llança una 'app' per pagar per mòbil l'aparcament en zona verda i blava

L'aplicació és gratuïta i permet pagar el temps exacte d'estacionament


BARCELONA, 29 ago. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona ha llançat una 'app' per a telèfons intel·ligents que permetrà des de dilluns pagar l'aparcament a les zones blava i verda --de moment no es podrà usar en zones exclusives per a residents--, com a alternativa opcional i voluntària a treure un tiquet al parquímetre, i permetrà pagar pel temps exacte d'estacionament.

Segons han explicat aquest dijous en roda de premsa la tinenta d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, i el director general de B:[SM] --empresa pública que gestiona l'aparcament regulat--, Ignasi Armengol, l'aplicació 'apparkB' serà gratuïta, estarà disponible per a sistemes iOS i Android i es podrà descarregar des de diumenge.

Es tracta d'un sistema pioner, ja que a d'altres ciutats ja existeix però la descàrrega de l'aplicació és de pagament o el seu ús implica un sobrecost a l'aparcament.

El seu desenvolupament ha costat 115.000 euros, i durant els cinc pròxims anys el consistori pagarà 185.000 euros pel seu manteniment i altres possibles aplicacions en altres serveis.

Una vegada descarregada, l'usuari deu registrar-se seguint el procés habitual en aquests sistemes i introduint el seu DNI i la matrícula del seu vehicle --o de més d'un--; aquest tràmit només cal fer la primera vegada: des d'aleshores, quan aparqui podrà treure el tiquet virtual automàticament mitjançant l'aplicació i donar per finalitzat l'estacionament també a l'instant quan retiri el vehicle.

El sistema permet pagar exactament pel temps que s'hi hagi aparcat, sense necessitat de preveure els minuts que es tindrà el vehicle estacionat ni de recarregar amb monedes o amb targeta de crèdit al parquímetre, i també estalviarà cues: "Serà més àgil, més ràpid, més còmode i suposarà un estalvi per al ciutadà", segons Recasens.

Pel que fa al personal que comprova que els vehicles tinguin col·locat el tiquet que comprova que han pagat la tarifa, la seva dinàmica de treball no canviarà: si no veuen el rebut en el vehicle, en la seva llibreta electrònica o PDA comprovaran amb la matrícula si el propietari ha tramitat el permís amb la 'app'; si a l'usuari se li acaba la bateria quan ja ha tramitat l'aparcament, pot avisar per telèfon que retira el vehicle.

UTILITAT

L'aplicació funciona amb un sistema de geolocalització que detecta on s'aparca, informa a l'usuari del tipus de tarifa que s'aplica en aquesta zona i mostra un mapa amb el lloc de l'aparcament perquè el propietari del vehicle sàpiga on ho ha estacionat.

Recasens ho ha destacat com una aplicabilitat del mòbil al "benestar del ciutadà" i ho ha emmarcat en l'aposta per un model de ciutat intel·ligent i 'business friendly'.

El cobrament es fa en el compte corrent de l'usuari, que pot controlar en cada moment quant temps porta el seu cotxe aparcat i el cost acumulat, i, quan l'estacionament té un límit de temps, 15 minuts abans que finalitzi l'aplicació l'avisa perquè retiri el vehicle.

També està pensada per a les empreses que tenen una flota de vehicles: el sistema de pagament per temps exacte d'estacionament els permet estalviar, se'ls agrupa els càrrecs en una única targeta, evita la pèrdua dels tiquets i els permet consultar les seves despeses en aparcament a cada moment des de la web o mitjançant l'aplicació, rebent cada mes un extracte detallat.

FUTUR

Armengol preveu que el sistema també s'acabi aplicant per a l'estacionament en zones de càrrega i descàrrega --el passeig de Gràcia serà una de les primeres vies que ho aplicarà-- i a les zones verda per a residents, en els aparcaments subterranis, mentre que també s'estudia el seu ús per al Bicing, el serveis de bicis públiques de la ciutat.

Està pensat perquè els visitants d'altres ciutats amb sistemes semblants puguin utilitzar l'aplicació quan visitin Barcelona, i per això es buscaran acords amb els operadors d'aquestes localitats.

Ha previst que el seu ús serà "més ràpid" que en altres urbs, on la mitjana d'ús està entre el 10 i el 15% dels qui aparquen, el que podria provocar reduir el nombre de parquímetres amb el temps --actualment hi ha 3.000--.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés