Actualitzat 30/03/2017 17:42

Barcelona vol prohibir 'segways' i aparells similars a les voreres durant el 2017

Els reserva a majors de 16 anys i els de lloguer hauran de tenir registre i assegurança

BARCELONA, 9 nov. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona està treballant en una proposta de regulació dels cicles de més de dues rodes i vehicles de mobilitat personal (VMP), com 'segways', que preveu prohibir que es desplacin per les voreres perquè passin a fer-ho per carrils bici o la calçada, en funció de la categorització.

La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha explicat en una trobada amb periodistes abans de presentar la proposta al sector i a veïns que preveuen que la normativa --que podria entrar en vigor el primer trimestre del 2017, prèvia aprovació al ple-- prohibeixi l'ús d'aquests vehicles a la via pública a menors de 16 anys.

Han dividit els diferents aparells en diverses categories --a partir d'un estudi de la UPC--, que estableixen que els de tipus A són els que no superen els 20 quilòmetres per hora, tenen una massa inferior als 25 quilos i capacitat per a una persona, entre d'altres característiques, com són plataformes amb motor, rodes elèctriques ('solowheel') i patinets elèctrics petits.

Aquests podran circular per carrils bici, parcs públics i carrers de plataforma única, i hauran de portar identificació si es tracta d'una activitat comercial o turística amb ànim de lucre, mentre que la recomanaran en els casos d'ús personal.

Els de tipus B seran els que tinguin una velocitat màxima de 30 quilòmetres per hora i una massa inferior a 50 quilos, com 'segways' i patinets elèctrics grans, que podran circular per carrils bici, parcs públics, carrers de plataforma única i la calçada de carrers la velocitat dels quals estigui limitada a 30 quilòmetres per hora, i també hauran d'estar registrats si és una activitat amb ànim de lucre.

La categoria C es reserva a cicles de més de dues rodes que arribin com a màxim a 45 quilòmetres per hora i els 300 quilos de pes, que després se subdivideixen en tres: C0 per a ús personal; C1 per a transport turístic de passatgers, i C2 per a mercaderies.

La C0 podrà circular com una bicicleta --i no podran circular per voreres quan acabi la moratòria per a les bicicletes el 2017--; la C1 per carrils bici quan sigui prou ample, carrers de plataforma única i calçades --excepte carrers de xarxa bàsica, de gran afluència de trànsit--, i la C2 per carrils bici també quan l'amplària ho permeti, carrers de plataforma única i vies limitades a 30 quilòmetres per hora, a més de voreres de més de 4,75 metres únicament per accedir als locals per a la distribució de mercaderies.

GRUPS LIMITATS

La proposta de regulació advoca perquè els vehicles de tipus A i B, quan es tracti d'una activitat econòmica --com el lloguer a turistes--, puguin circular en grups de com a màxim sis persones i un guia, i proposa que els grups de fins a dues persones i guia segueixin les normes fixades, però que els de més de tres persones i guia i fins a sis puguin fer-ho només en rutes marcades.

Aquests itineraris marcats per a grups encara estan per definir, han explicat, i han destacat que aquests grups de vehicles de mobilitat personal hauran de circular mantenint com a mínim 50 metres de distància entre els que ja hi hagi circulant.

CASC I ASSEGURANÇA

Hauran de portar casc els usuaris de vehicles de la categoria A en el cas que sigui per activitat econòmica, i els de categoria B en tots els casos, mentre que la proposta de regulació estableix que tots els aparells previstos hauran de tenir una assegurança en cas de ser servei d'ús públic i compartit i activitat comercial, turística o d'oci amb ànim de lucre.

A més de prohibir que menors de 16 anys circulin amb aquests aparells a la via pública, també proposen que només puguin conduir majors d'edat en cas de transportar passatgers: "Aquests vehicles no són una joguina, són aparells que tenen diversos nivells de perillositat", ha destacat Vidal.

La proposta --que preveu que els districtes puguin fer restriccions especials si ho consideren necessari-- planteja infraccions lleus de fins a 100 euros; greus --com incomplir velocitats, l'edat permesa i el registre-- de fins a 200; i molt greus, de fins a 500 euros, com circular de manera temerària, en zones prohibides o sota els efectes de l'alcohol, sancions que podrien recaure sobre l'usuari o sobre l'empresa que llogui els vehicles, segons el cas.

A Barcelona hi ha una trentena de locals de lloguer de vehicles de mobilitat personal, ubicats sobretot al districte de Ciutat Vella --sobretot als barris del Gòtic; la Barceloneta; Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, i el Raval, tot i que en menys grau-- i a Sant Martí, especialment a la Vila Olímpica del Poblenou.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés