Actualitzat 10/08/2013 14:08

Científics del CSIC proven compostos químics capaços de fixar la contaminació a l'asfalt

Vista De Barcelona Desde Collserola. Contaminación.
EUROPA PRESS

BARCELONA, 10 ago. (EUROPA PRESS) -

Científics del CSIC han provat als carrers de Barcelona l'eficàcia de diversos compostos químics per fixar la contaminació a l'asfalt, uns productes capaços de retenir a terra la pols de rodament dels vehicles i per tant susceptibles de reduir les partícules en suspensió que empitjoren la qualitat de l'aire.

Els experiments, portats a terme per l'Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua (Idaea) del CSIC i liderats per Xavier Querol, formen part del projecte europeu Airuse, que té per objectiu determinar els mecanismes més útils per millorar la qualitat de l'aire als països del sud d'Europa.

Entre els mesos d'abril i maig els científics del Idaea han impregnat amb acetat de calci i clorur de magnesi el carrer Indústria de Barcelona, i han recollit dades sobre la quantitat de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 i 2,5 micres --PM10 i PM2,5--, mentre que en els pròxims mesos faran el mateix amb nanopolímers i asfaltos porosos.

Ruixar els carrers amb acetat de calci i clorur de magnesi pot reduir la contaminació de l'aire que produeix la resuspensió de la pols de rodament, que es genera amb el desgast de les rodes i les pastilles de fre dels automòbils.

Querol ha explicat que aquest contaminant no és tan important en països del nord d'Europa, tenint en compte que com que hi plou amb més freqüència la presència d'aquestes partícules és menor i no s'acumulen amb tanta intensitat, i confia a tenir les primeres dades d'aquestes proves a partir de setembre.

Després del treball de camp amb quatre unitats mòbils, l'equip del CSIC desenvoluparà un model sobre la possibilitat que aquests compostos químics s'utilitzin en períodes concrets --arribades de pols saharià o episodis anticiclònics, per exemple--, ja que l'asfalt hauria de ser netejat després amb aigües freàtiques per aconseguir que les partícules fixades finalment s'eliminin.

PROJECTE AIRUSE

L'experiment forma part del projecte europeu Airuse, dotat amb 950.000 euros a repartir durant quatre anys entre l'Idaea --coordinador de la iniciativa--, la Universitat de Florència (Itàlia), Aveiro (Portugal), Birmingham (Gran Bretanya) i el centre Demokritos d'Atenes (Grècia).

L'objectiu és avaluar mesures ambientals que siguin efectives específicament al sud d'Europa, donada la diferència climatològica amb el nord del continent, pel que analitzarà també la tipologia de les partícules suspeses a l'aire durant diversos dies per comprovar l'origen de la contaminació en quatre ciutats europees --Florència, Porto, Atenes i Barcelona--.

D'aquesta manera, els científics tenen previst també provar amb models de vehicles de neteja capaços d'aspirar la pols de l'asfalt prèviament fixat amb compostos químics, sense necessitat de regar després, així com comprovar com afecta la calefacció, la crema de biomassa, la presència de vaixells als ports, l'aerosol marí o la pols africana, entre d'altres.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés