Actualitzat 24/04/2023 15:45

Colau, Collboni, Maragall, Trias i Sirera confronten models en el primer debat preelectoral

Els candidats a l'alcaldia de Barcelona en el primer debat preelectoral
EUROPA PRESS

El turisme, la mobilitat i l'ampliació de l'aeroport centren les principals discrepàncies

BARCELONA, 24 abr. (EUROPA PRESS) -

Els candidats a l'alcaldia de Barcelona Ada Colau (BComú), Jaume Colloni (PSC), Ernest Maragall (ERC), Xavier Trias (Junts) i Daniel Sirera (PP) han confrontat el seu model de ciutat en el primer debat preelectoral, organitzat per Pimec aquest dilluns al Born Centre de Cultura i Memòria.

En el debat s'han abordat les propostes dels alcaldables per a les pimes i el comerç, la innovació i el talent, la gestió del turisme, i la mobilitat, centrada en la implantació de les superilles i en l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat, debats que han generat les principals discrepàncies entre els candidats.

La gestió del turisme ha provocat retrets entre els alcaldables, especialment de Colau a Trias, de qui ha criticat que va generar turismofòbia durant la seva etapa com a alcalde pel "descontrol i la massificació turística", a la qual cosa el candidat de Junts ha respost acusant l'alcaldessa i Collboni d'haver estat activistes contra el turisme, en les seves paraules.

Collboni li ha replicat que els darrers vuit anys de govern de coalició entre BComú i el PSC han fet front a la il·legalitat i ha defensat que han trobat un punt d'equilibri: "Hem passat d'un període de barra lliure a un període de turismofòbia".

Per la seva banda, Maragall ha reivindicat "un acord de país de turisme sostenible" perquè considera que hi ha descontrol en moltes matèries i creu que cal complicitat entre els sectors, mentre que Sirera creu que tots els turistes convenen a la ciutat i ha apostat per fer una campanya de promoció del turisme interior i per eliminar el recàrrec de la taxa turística.

AMPLIACIÓ DE L'AEROPORT

D'altra banda, els candidats han exposat el seu posicionament sobre l'ampliació de l'aeroport: per Maragall, aquesta infraestructura ha d'estar al servei de l'economia i del model productiu; Sirera ha exigit que "es mogui la Ricarda", i Colau ha insistit que cal millorar la connectivitat però no mitjançant l'ampliació de la infraestructura.

Collboni ha assegurat que si és alcalde i en els primers 100 dies "la Generalitat no fa el que ha de fer", impulsarà un acord institucional, científic i en el conjunt de la societat civil per a un debat sobre l'ampliació, respecte a la qual s'ha mostrat a favor.

Trias ha opinat que el president d'Aena, Maurici Lucena, ha de deixar que l'Ajuntament de Barcelona decideixi què s'ha de fer, i que per ell ha de ser una opció que funcioni i sigui compatible amb el medi ambient.

REDUCCIÓ DE COTXES A L'EIXAMPLE

Durant la seva intervenció en l'apartat sobre mobilitat, Colau ha anunciat que al districte de l'Eixample s'ha reduït el nombre de cotxes de 350.000 a 285.000, la qual cosa ha provocat que la contaminació hagi baixat un 30%, i ha insistit que han duplicat la inversió en el transport públic per afavorir un model de mobilitat sostenible.

Collboni ha reiterat la voluntat de potenciar els interiors d'illa i ha dit que està en contra de "fer 21 Consells de Cent" --en referència a la pacificació d'aquest carrer--, mentre que Trias ha retret a Colau que estigui en contra del cotxe i de la moto.

"És veritat que pots acabar pacificant el trànsit perquè passin menys cotxes, però això no vol dir que no contaminin perquè s'estan més estona per arribar als llocs", ha opinat, i ha alertat que s'està creant congestió a l'Eixample.

Maragall ha lamentat que s'hagi "agafat l'Eixample com a víctima", i Sirera ha apostat per crear una agència metropolitana de mobilitat perquè es pugui estudiar i desfer el que ha implementat el govern actual i recuperar el pla Cerdà, ha dit.

PACTES

Trias ha preguntat a Collboni si li farà costat si guanya les eleccions, i el candidat socialista li ha recordat les seves condicions: el model de creixement econòmic, la protecció de les polítiques socials i la lleialtat a l'Estat i a les institucions europees.

"Els dos primers punts els té segurs", i en el tercer punt li ha recordat que l'Estat i Europa també han de ser coresponsables amb l'Ajuntament i han d'actuar amb lleialtat.

D'altra banda, Sirera ha insistit que no investirà com a alcalde ni Colau ni Maragall, i s'ha plantejat negociar amb Collboni d'acord amb les condicions del seu programa, amb propostes per millorar la ciutat.

Per acabar el debat, cada candidat ha tingut el seu minut d'or, en el qual Collboni, Trias, Maragall i Sirera han coincidit a obrir una nova etapa a la ciutat que generi noves oportunitats, "il·lusió i autoestima", davant el model actual de l'alcaldessa Colau, que ha reivindicat perquè creu que li faltava a Barcelona.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés