Actualitzat 26/12/2008 12:27

Una conducció eficient permet augmentar un 20% la velocitat a Barcelona, segons el RACC

BARCELONA, 26 de desembre (EUROPA PRESS)

Un curset de quatre hores de conducció eficient permet augmentar un 20% la velocitat mitjana de circulació a Barcelona i reduir el mateix percentatge del consum de combustible, segons els resultats del RACC obtinguts en cursos realitzats per un miler de conductors des de fa cinc anys.

El curs, gratuït per als socis, permet a l'usuari d'un turisme normal aprendre a conduir de manera ecològica, econòmica i eficient energèticament, aprofitant sobretot les marxes llargues i la inèrcia del propi vehicle.

La sessió comença amb un recorregut d'uns sis quilòmetres pels volts de la seu del Racc, a la part alta de l'avinguda Diagonal de Barcelona, amb la circulació normal del matí a la zona de les Corts, passant pel Camp Nou, la Maternitat o la Gran Via de Carles III. En aquesta primera volta l'alumne condueix com ho sol fer, i s'anota la velocitat mitjana i el consum de combustible.

Després, i amb una sessió de prop d'una hora i mitja de teoria, l'usuari adquireix els coneixements bàsics que fan que un cotxe consumeixi més o menys combustible i aprofitar els recursos del propi cotxe i la circulació per fer més eficient la conducció.

A continuació, el conductor torna a fer el mateix circuit passat --tot i que les circumstàncies del trànsit no siguin exactament les mateixes-- i es comparen les xifres de velocitat mitjana i consum, que solen augmentar i disminuir prop de d'un 20% respectivament.

La clau, segons els experts, és utilitzar sempre la marxa més llarga possible, utilitzar el mínim possible la marxa al ralentí o en punt mort --que cosumeixen més combustible-- i, en cas de trobar-se un obstacle --semàfor, rotonda, embús o altres--, deixar que el cotxe avanci per la seva pròpia inèrcia i frenar a poc a poc amb la marxa engranada --que no consumeix-- fins a molt pocs metres de distància i llavors trepitjar l'embragatge per tal de no calar el motor fins que es freni totalment el cotxe.

Això fa que s'hagi canviar la "mentalitat" que el conductor solia tenir des que va aprovar l'examen de l'autoescola i no conduir "per instint". Hàbits com circular a uns 50 quilòmetres per hora amb la tercera marxa a la ciutat cal oblidar-los per començar a circular a la mateixa velocitat amb la quarta, la cinquena o fins a la sisena marxa, fet que suposa un consum molt inferior.

De fet, els experts recomanen pujar ràpid de marxa, fins i tot saltant-les de dos en dos, i abans que el motor superi les 2.500 revolucions per minut en el cas dels cotxes de gasolina i les 2.000 en el cas dels dièsel.

Per arrencar el cotxe no cal prémer l'accelerador i per avançar només cal posar la primera marxa i canviar-la ràpidament per la segona pocs metres després. En pocs metres més, si el trànsit ho permet, es pot arribar als 50 o 60 quilòmetres per hora en cinquena , el que dóna impuls suficient al vehicle en cas d'haver de circular per inèrcia.

A part d'aquests consells, el Racc també recomana no posar l'aire condicionat o climatitzador per sota dels 23 graus, no baixar les finestretes --perjudica l'aerodinàmica-- i circular el mínim possible amb baques portaequipatges o altres accessoris.

L'únic inconvenient d'aquesta mena de conducció, admeten els formadors del Racc, és que cal estar "molt més atent" a la circulació, preveure les circumstàncies del trànsit i estar més pendent de l'indicador comptarevolucions. Tot i així, abans que l'ecologia prima la seguretat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés