Actualitzat 26/06/2008 14:29

El consum de mitjans de comunicació en català encara no està normalitzat, en part per l'escassa oferta

BARCELONA, 26 de juny (EUROPA PRESS)

El consum de mitjans de comunicació i cultura en català als territoris de parla catalana encara no està totalment normalitzat ja que, per exemple, només el 17% dels lectors de premsa diària elegeixen un diari en català, respecte del 74,4% que prefereix informar-se en castellà i el 23,2% que opta per un diari bilingüe.

Segons dades facilitades avui per la segona onada del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura que fa la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc), hi ha suports, com el cinematogràfic, en què la diferència entre els consums segons l'idioma és abismal, en part agreujat per la poca oferta de pel·lícules de cartellera en català, segons ha indicat el director tècnic del Baròmetre, Lluís Tolosa.

L'ús d'internet en castellà està plenament consolidat als territoris de parla catalana, ja que el 91,2% dels internautes el prefereixen per navegar, respecte del 30,9% que consulten pàgines en català.

Per territoris, els percentatges a la Comunitat Valenciana dels consums de premsa diària en català són gairebé inexistents (0,4%), així com els de cinema (0,1%) i de revistes i publicacions periòdiques (2,6%).

Les xifres a les Illes Balears no són gaire més favorables: si el 4,1% dels lectors de premsa diària elegeixen una capçalera en català respecte del 89% que prefereixen una en castellà, l'1,1% va anar al cinema a veure una pel·lícula en català mentre que un 97,2% va pagar per veure'n una en castellà.

Dels 130 estudis d'aquest tipus que es fan en el món, el de la Fundacc està entre els deu primers, tenint en compte la relació entre l'univers d'estudi i la mostra utilitzada (48.147 individus majors de 14 anys).

Aquesta segona onada que han presentat avui abraça el període de maig del 2007 a abril del 2008, i en comparació amb la primera mostra "variacions molt sensibles" perquè totes dues comparteixen dades de vuit mesos d'entrevistes, ha aclarit Tolosa.

L'estudi també reflecteix que TV-3 i Catalunya Ràdio segueixen sent líders d'audiència a Catalunya amb un 20,2% de quota de pantalla (comptabilitzat de dilluns a diumenge) i 564.000 oients al dia, respectivament.

La televisió líder a Balears és TV1, amb un 24% de quota de pantalla, i Telecinco és la més vista a la Comunitat Valenciana, amb el 23,6% de quota de pantalla. En les tres regions Antena 3 es posiciona com la segona cadena amb quotes de pantalles que oscil·len entre el 19,3% a Catalunya i el 20,9% a la Comunitat Valenciana.

Catalunya Ràdio, líder a Catalunya, cau al lloc 13 a Balears, amb 12.000 oients al dia, i al lloc 20 a la Comunitat Valenciana, amb 14.000.

Tant a Balears com a la Comunitat Valenciana, la cadena més escoltada és Los 40 Principales, segona a Catalunya amb 558.000 oients al dia.

FRAGMENTACIÓ DE L'OFERTA I DE LES AUDIÈNCIES.

Als 1.500 mitjans de comunicació que té censats la Fundacc se'ls afegeixen periòdicament altres de nova planta i alguns d'existents que la fundació va descobrint. L'"enorme fragmentació de l'oferta" dels mitjans comporta un major repartiment de les audiències, de manera que ja cap mitjà aconsegueix xifres astronòmiques d'audiència.

Tot i això, els mitjans tendeixen a concentrar-se cada vegada més en grups empresarials molt grans i potents.

La multiplicitat dels consums multimèdia -cada vegada es consumeix més ràdio, televisió i premsa mitjançant internet-- és una característica dels hàbits de la societat actual, a més de la deslocalització i la interacció, ja que internet afavoreix que es puguin consultar mitjans d'altres països sense moure's de casa i, a més, elegir les notícies. "S'està canviant el comandament a distància pel ratolí" de l'ordinador, ha conclòs Tolosa.

LATINO, ENTRE LES MÉS LLEGIDES DE CATALUNYA.

Una dada curiosa i reveladora és l'aparició de la revista gratuïta Latino en el sisè lloc del rànquing de revistes i publicacions setmanals. Tot i que la capçalera es dirigeix a un sector de població molt concret, va aconseguir 114.000 lectors setmanals en el període que analitza aquesta segona onada.

Moltes catalanes, com El 9 Nou, i les gratuïtes La Fura, El Tot Mataró i Maresme, Capgròs Mataró i Maresme, Espais7, Reclam Osona Ripollès i El Pregó s'ubiquen entre els llocs 10 i 20 d'aquest rànquing que lideren Pronto i Hola en les tres regions de parla catalana.

A la llista de revistes mensuals, encapçalada a Catalunya i Balears per Muy Interesante i National Geographic, i a la Comunitat Valenciana per Muy Interesante y Saber Vivir Muy Saludable, la capçalera catalana Sàpiens es troba en el sisè lloc a la llista de Catalunya.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés