Actualitzat 14/03/2017 13:23

Dos de cada tres contractes municipals d'atenció a persones prioritzen el preu sobre la qualitat

R.Gomà (Iermb), O.Illa i J.Delgado (Taula Tercer Sector)
EUROPA PRESS

El 60,6% dels contractes de l'Ajuntament de Barcelona són amb empreses mercantils

BARCELONA, 14 març (EUROPA PRESS) -

La Taula del Tercer Sector de Catalunya --que agrupa més de 3.000 entitats socials-- ha alertat que el 64,2% dels contractes municipals catalans de serveis d'atenció a persones prioritza criteris econòmics sobre els tècnics (35,8%), la qual cosa afecta la qualitat del seu servei i les condicions dels seus treballadors, segons un estudi.

Ho ha explicat aquest dimarts en roda de premsa el president de la Taula, Oriol Illa, que ha presentat l'informe elaborat per l'Insitut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona, que ha analitzat la contractació pública dels vuit principals ajuntaments catalans relativa a l'adjudicació de serveis d'atenció a les persones, entre gener i juny de 2016.

Només el 13,4% dels contractes de Barcelona exigeixen un mínim de qualitat en les ofertes, i l'estudi no ha trobat cap referència a la qualitat --una mínima avaluació dels criteris tècnics-- en la resta d'ajuntaments analitzats --Badalona, l'Hospitalet de Llobregat, Sabadell, Terrassa (Barcelona), Girona, Lleida i Tarragona--.

L'estudi ha analitzat 113 contractes duts a terme per 20 ens municipals, encara que el 86,2% de l'import correspon a la capital catalana.

Ha conclòs que les entitats socials estan en desavantatge en els concursos municipals, ja que els plecs acostumen a afavorir les empreses mercantils, que es porten la majoria de les adjudicacions: aquest tipus d'empresa obté el 60,6% de contractes a Barcelona i el 55,3% en la resta d'ajuntaments.

Això comporta que les entitats socials solament obtinguin el 28,7% del pressupost, perquè els contractes que aconsegueixen les empreses amb ànim de lucre són els més sustanciosos econòmicament, representant el 70,6% del total.

"Fa falta una contractació pública més responsable", ha reivindicat Illa, que ha reclamat la inclusió de criteris d'equitat, clàusules de gènere i foment de l'economia social, entre altres fórmules.

La Taula ha demanat que els licitadors apliquin fórmules proporcionals i equilibrades per valorar la qüestió econòmica, que serveixin per afavorir la concurrència però sense permetre que diferències poc significatives de preu es tradueixin en puntuacions desproporcionades.

Ha assenyalat que solament el 17,9% dels contractes de Barcelona tenen fórmules equilibrades, mentre que el 65,7% tenen fórmules penalitzadores per a l'oferta que no sigui la més avantatjosa econòmicament, mentre que en la resta de municipis, ha trobat que el 73,9% dels fórmules són equilibrades.

Les clàusules socials estan presents en el 60,2% del total dels concursos, mentre que l'absència d'aquest tipus de clàusula és del 23,9% a Barcelona i del 30,4% en la resta de municipis, encara que aquests estan polaritzats, i en L'Hospitalet, per exemple, no han trobat cap tipus de clàusula social.

IVA INCLÒS

També han demanat que les ofertes es valorin amb l'IVA inclòs, perquè aquesta qüestió suposa una discriminació negativa de les entitats socials quan han de competir amb empreses mercantils, perquè aquestes poden deduir-se l'impost, però les entitats no.

Es tracta de la primera vegada que es realitza un estudi d'aquestes característiques a Catalunya, on la Llei de transparència ha facilitat l'obtenció de les dades.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés