Publicat 10/05/2023 10:56

Els alcaldables de Barcelona confronten obres i mesures concretes per definir la mobilitat

Archivo - Uns taxis al costat d'una parada de bus a Barcelona
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

El model de pacificació de Colau provoca debat i motiva models alternatius

BARCELONA, 10 maig (EUROPA PRESS) -

Els alcaldables de Barcelona han confrontat durant la precampanya de les eleccions municipals diferents posicions respecte a les actuacions urbanístiques presents i futures, i també respecte a les mesures concretes per definir la mobilitat de la capital catalana.

En sengles entrevistes d'Europa Press, els candidats han argumentat les seves propostes urbanístiques i de transport, amb plantejaments que van des de reduir carrils de circulació i augmentar el verd urb sense afectar la mobilitat, fins a impulsar mesures d'electrificació del parc de vehicles privat i públic per reduir la contaminació.

Ho plantegen a les portes d'unes eleccions que arriben després d'un mandat marcat per reiterats debats sobre el model de pacificació de l'alcaldessa Ada Colau, els eixos verds articulats en superilles, i sobre els quals els oponents polítics de BComú difereixen en si cal aturar-los, revertir-los o palliar-ne els efectes.

ADA COLAU (BCOMÚ)

Amb Janet Sanz al capdavant de les transformacions urbanístiques, Colau vol revalidar l'alcaldia per consolidar el "projecte de la Barcelona del futur", que ja ha materialitzat amb les superilles en diferents punts de la ciutat, més carrils bici i una aposta per reduir la velocitat de circulació als 30 quilmetres per hora.

En el seu programa, la líder dels comuns defensa per als prxims quatre anys integrar el Bicing en la T-Mobilitat, i formula iniciatives com una "taxa de congestió" per circular per Barcelona, una ordenana acústica contra vehicles sorollosos, i l'extensió de la xarxa tramviria pel litoral.

ERNEST MARAGALL (ERC)

ERC compta amb una proposta per reduir la mobilitat del vehicle privat a tota l'urbs: segons el candidat Ernest Maragall, pot triplicar l'espai "guanyat per als vianants respecte a la proposta d'uns quants punts de la ciutat on s'actua més intensament", en referncia a la superilla.

La proposta concreta que l'espai del vehicle privat passi de representar el 60% al 40% mitjanant la reducció gradual de carrils reservats per al cotxe i més espai per a bicis, voreres i activitat comercial, i també vol millorar el transport públic: "Rodalies, Rodalies, Rodalies", ha insistit.

JAUME COLLBONI (PSC)

El candidat del PSC ha tornat a criticar els qui han estat els seus socis de govern, per les transformacions urbanístiques que han impulsat: "No estem a favor de fer 21 Consells de Cent", i troba un problema per a la mobilitat haver acumulat diferents obres.

Per contra, l'alcaldable Jaume Collboni ha dissenyat un pla per augmentar en 100 hectrees el verd urb a la ciutat abans del 2030 sense afectar la mobilitat, la qual cosa inclou recuperar 30 interiors d'illa de l'Eixample amb 171 milions d'euros: 15 interiors per adquisició directa i 15 més mitjanant acords amb els propietaris.

XAVIER TRIAS (JUNTS)

"Les superilles no les ha inventat Colau", apunta l'exalcalde i candidat Xavier Trias, que sosté que el govern de BComú les ha aplicat malament, si bé ha dit que no les revertir, i, per ell, la millora del model de pacificacions passa per arribar a pactes de mobilitat.

El que sí que revertir són els xamfrans que no tinguin una escola, per destinar-los novament a espais de crrega i descrrega; també aposta per electrificar la flota de vehicles, i avisa de les conseqüncies" que la ciutat perdi visitants per culpa de la mobilitat.

DANIEL SIRERA (PP)

En aquesta línia també s'ha pronunciat l'alcaldable Daniel Sirera, que ha defensat garantir que la gent pugui entrar i sortir del centre "sense problemes"; i, per reduir la contaminació, proposa ajuts per canviar calderes i vehicles contaminants, i reduir la mitjana d'edat de la flota d'autobusos.

Respecte als nous eixos verds de Colau, demanar un informe sobre les seves afectacions a la mobilitat i d'impacte socioeconmic, per veure si cal revertir-ne alguna: "No em tremolar la m".

EVA PARERA (VALENTS)

També la candidata Eva Parera és partidria de revertir alguna superilla, com la de l'Eixample, perqu "és més econmic revertir-la que el cost de mantenir-la", malgrat que xifren en 50 milions d'euros el cost de restituir el model de circulació anterior.

Sobre la contaminació, ha dit: "Tampoc no ens hem d'obsessionar", i ha formulat mesures com potenciar l'ús de la moto i del transport públic, ajuts al canvi de vehicles, i un programa de punts de recrrega per a vehicles elctrics.

ANNA GRAU (CS)

Anna Grau fixa un "stop superilles" com a línia vermella de la seva candidatura: creu que cal aturar-les i reflexionar sobre les obres actuals perqu creu que la mobilitat de Barcelona ha quedat afectada i cal reconfigurar-la.

"Ara la meva prioritat no és reempalmar el tramvia (per l'avinguda Diagonal) sinó alleugerir la mobilitat a Barcelona, que ara est seriosament compromesa per l'urbanisme bolivari i tctic de Colau", ha dit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés