Actualitzat 17/01/2013 10:34

Els ciclistes de Barcelona només acceptaran deixar la vorera si no es veuen exposats al trànsit

Tres Ciclistas En Un Carril Bici De Barcelona
EUROPA PRESS

Prioritzen circular protegits per carrils segregats i acabar amb els robatoris


BARCELONA, 17 gen. (EUROPA PRESS) -

Els ciclistes de Barcelona només estan disposats a deixar de circular per les voreres si tenen alternatives per no barrejar-se amb el trànsit motoritzat a la calçada, com ara carrils bici segregats o carrers pacificats, o sigui, zones 30.

Aquestes conclusions es desprenen d'una enquesta a la qual ha tingut accés Europa Press, que el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) va realitzar entre el juliol i el setembre a 777 persones, la majoria ciclistes i residents a la ciutat, i que arriba ara que el govern municipal de CiU vol prohibir als ciclistes circular per les voreres, excepte en les senyalitzades.

El 81,3% dels ciclistes rebutja circular per la vorera sempre que tingui l'opció de fer-ho per carrils segregats i protegits, i set de cada deu rebutja la vorera davant de carrils integrats a la calçada. Fins i tot el 60,2% anteposa circular per una zona 30 a fer-ho per una àrea de vianants.

Els ciclistes només prefereixen circular per les voreres (el 81%) quan l'única alternativa és compartir una calçada convencional amb el trànsit motoritzat, segons responen en una enquesta en què la seguretat és un tema recurrent, amb una preferència clara pels carrils segregats.

Nou de cada deu (91,4%) prefereix carrils bici segregats amb protecció --com ara separadors-- que carrils integrats a la calçada, cosa que, segons el BACC, fa necessari invertir en infraestructures per millorar les vies que incompleixen els requisits de seguretat i separació.

En coherència, dues infraestructures són les més sol·licitades pels ciclistes en preguntar-los sobre quines haurien d'existir amb més freqüència: un 42% indica que el carril bici protegit i un 29,5% les zones 30, i queden molt per sota carrils sense separadors (10,3%) o a la vorera (2,6%).

Gairebé el 61% assenyala la falta de seguretat d'un itinerari com a motiu per no agafar la bici --un 65,6% entre els més grans de 35 anys--, i el 72,3% destaca la seguretat com el principal criteri a l'hora d'escollir un itinerari, per davant de la comoditat, la rapidesa i l'entorn agradable.

APARCAMENTS INSUFICIENTS

El 90% diu que els aparcaments per a bicicletes són insuficients, i el 45%, molt insuficients; i el BACC subratlla que les administracions han d'abordar el problema del robatori de bicicletes: un 44% declara haver patit el robatori d'una bici al carrer.

El 64,2% ha deixat de fer servir la bici en alguna ocasió per por que li robessin, i és la resposta més freqüent a la pregunta de per quin motiu han deixat de fer servir aquest mitjà; la resposta supera el 74,7% entre els ciclistes de 16 a 25 anys.

Els robatoris i la falta d'aparcament han estat motius per passar-se al servei públic, el Bicing, la creació del qual no resol els problemes de la bici, segons el president del BACC, Joan Valls. El 44% d'abonats del Bicing no tenen bici pròpia per les facilitats del servei i pel seu preu, que el govern local va intentar incrementar un 116%.

L'estudi ha estat traslladat a l'Ajuntament. Pel que fa a normativa, es demostra certa desorientació per on circular a la calçada, mentre que es recull que els carrils bici a l'avinguda Diagonal, entre la plaça Francesc Macià i Glòries, són un punt negre, en contraposició al bon exemple del de passeig de Sant Joan entre Tetuan i Arc de Triomf.

Per a Valls, si es vol implantar el model del passeig de Sant Joan o l'avinguda Paral·lel --amb carrils segregats--, s'han de solucionar els girs i garantir una velocitat limitada dels cotxes per evitar que el soroll i les llums afectin la seguretat dels ciclistes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés