Mas-Colell destaca que sense autogovern, Catalunya no pot ser líder en investigació
BARCELONA, 23 març (EUROPA PRESS) -
La XXXI edició dels premis Recerca Jove, de la Secretaria d'Universitats i Investigació de la Generalitat, han reconegut aquest dissabte el treball d'investigació teòrica i experimental de 84 alumnes d'onze centres d'ensenyament secundari de Catalunya.
A l'acte, celebrat a l'Auditori de Barcelona i presidit pel conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, s'han premiat els setanta millors treballs d'entre els 233 presentats, realitzats per un total de 311 alumnes.
Els reconeixements avalen també el foment de la vocació científica per part dels centres educatius, i atorga 750 euros als estudiants --de Secundària, Batxillerat i Formació Professional-- i 2.500 a les escoles.
La majoria dels projectes premiats (21) pertanyen a l'àmbit de les ciències, seguits per ciències de la vida (tretze), humanitats (tretze), enginyeria i arquitectura (deu), ciències socials (vuit) i ciències mèdiques i de la salut (sis).
Entre els treballs destaquen temes com la seguretat de les xarxes 'wifi', la crisi econòmica, la corrupció política a Espanya, l'afectació psicològica del càncer de mama, el bilingüisme i el Sincrotró Alba, entre d'altres.
Al costat de Mas-Colell, han lliurat els guardons el secretari d'Universitats i Investigació, Antoni Castellà, i el director del programa d'Epigenètica i Biologia del Càncer de l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (Idibell), Manel Esteller, que va rebre el premi fa 25 anys i ha lamentat que "un país que no inverteix en investigació no només és un país pobre, sinó que ho serà per molt temps".
Mas-Colell ha destacat que sense autogovern, Catalunya no pot ser líder en investigació, i ha reconegut que la comunitat és "ambiciosa" i vol destacar a nivell europeu en l'àmbit científic, per a la qual cosa ha admès que necessita més recursos.
"Catalunya no es pot conformar amb ser una província marginal, ha d'estar al mapa de l'excel·lència a Europa", ha subratllat el conseller, que ha destacat la implantació d'un 'treball de recerca' obligatori en la Secundària com a fet distintiu del model educatiu català per fomentar la investigació.