Actualitzat 17/12/2013 20:56

Foment preveu licitar el nou accés per tren al port de Barcelona aquest any

Sixte Cambra(Puerto Bcn),alc.X.Trias,pte.Artur Mas,ministra A.Pastor,cons.S.Vila
EUROPA PRESS

Generalitat i Estat signen el protocol per fer les obres com més aviat


BARCELONA, 4 set. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat i el Govern espanyol han signat aquest dimecres el protocol per coordinar la construcció del nou accés ferroviari al port de Barcelona i posar-ho en servei com més aviat, després d'una inversió de 108 milions d'euros que assumiran Adif i port al 50%, i la ministra de Foment, Ana Pastor, confia en licitar les obres aquest any.

En un discurs després de la rúbrica, Pastor s'ha compromès a licitar i executar aquestes obres com més aviat millor, abans que acabi l'any: "No hi ha problema econòmic en aquest moment", sinó que és qüestió tècnica, ha assenyalat.

La ministra ha dit que aquest protocol és "fruit de molt treball i esforç per l'entesa de totes les institucions" implicades per tenir un dels ports punters a escala mundial i model d'èxit.

Ha dit que aquesta obra va a favor del Corredor Mediterrània, que té als ports com "valor fonamental" per connectar amb Europa al costat d'altres maneres de transport, i ha recordat que el 70% del comerç exterior espanyol és per mar, així com que el port barceloní ha multiplicat per quatre la seva activitat ferroviària en els últims cinc anys.

Els signants del conveni han estat, a més d'ella, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila; el president del port, Sixte Cambra; el de Ferrocarrils de la Generalitat, Enric Ticó; el de Ports de l'Estat, José Llorca; i el d'Adif, Gonzalo Ferre.

MAS: CORREGIR UN "ERROR HISTÒRIC"

El president Artur Mas, que també ha estat present a l'acte, ha celebrat aquesta firma, que ha definit com 'fumata blanca' d'una obra que Barcelona i Catalunya esperaven "des de fa molt temps".

"S'està corregint un error històric perquè s'està deixant per al final el que s'hauria d'haver fet al principi": una obra per potenciar la principal economia exportadora d'Espanya --amb entre el 25% i el 30% del total--, ha argumentat.

A més, ha augurat que en el futur caldran més inversions en els accessos al port de Barcelona per atendre al seu desenvolupament, el que ja preveu el protocol signat aquest dimecres mitjançant estudis periòdics.

Mas ha lamentat que al segle XIX Barcelona ja va premiar un projecte per unir la capital catalana amb París per tren amb ample internacional, i des d'aleshores s'han fet múltiples inversions ferroviàries a Espanya, però aquesta segueix pendent.

Ha afegit que el Corredor Mediterrani no va contra ningú, sinó que beneficia al conjunt, davant d'un altre error històric que ha estat el model radial a partir de Madrid, que "sembla que s'ha solucionat de manera definitiva", tot i que encara hi ha 28 quilòmetres ferroviaris de via única entre Barcelona i València, segona i tercera ciutats d'Espanya.

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, ha definit l'acord de "gairebé històric" per ser llargament esperat i per la importància perquè el port doni un pas endavant amb més competitivitat gràcies a la millora logística, que permetrà contribuir al creixement econòmic.

Ha afirmat que aquesta connexió és "indispensable" per al creixement futur d'unes instal·lacions portuàries que estan atraient negoci tant de passatgers (destacant els creuers) com de mercaderies amb inversors nacionals i estrangers, i que volen seguir desenvolupant el seu potencial i seguir i han estat eina bàsica de la ciutat.

També han assistit a la firma del protocol la delegada del Govern a Catalunya, Llanos de Luna; el president de la Cambra de Barcelona, Miquel Valls; el de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, i la líder del PP català, Alícia Sánchez-Camacho, entre d'altres personalitats.

PER AL 2015

Les obres, que preveuen estar completades per a finals de 2015, serviran per proporcionar un accés ferroviari independent i amb capacitat suficient per a l'ampliació sud del port, promovent el tràfic de mercaderies per tren a l'àrea en ample internacional, ibèric i mètric.

La nova connexió --que serà de gestió conjunta entre Adif, FGC i el port-- part del ramal del Llobregat i connecta amb la via existent de FGC des de la Ronda Litoral fins a passat el pont d'accés a Mercabarna, on el nou accés se separa per connectar amb el Moll Prat i amb la terminal ferroviària de Can Tunis.

Des de fa un any hi ha en funcionament uns accessos provisionals en ample ibèric i internacional en els quals l'Estat ha invertit 17 milions d'euros per complir amb el compromís de donar sortida per tren a les mercaderies de la nova terminal de contenidors del Moll Prat, que opera el grup xinès Hutchison des del setembre de 2012.

Ara, l'Estat també ha de licitar els accessos viaris definitius al port --des del camp del RCE Espanyol a Cornellà (Barcelona) fins a l'antic curs del riu Llobregat--, el que la ministra segueix tenint previst per abans de final d'any, amb una inversió de Foment d'uns 190 milions.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés