Actualitzat 14/03/2017 18:56

Forn rebutja unir el tramvia per la Diagonal i aporta un estudi de la UB que rebaixa la seva retribució

Tramvia de Barcelona
GLOBALVÍA

La redueix de l'11% a un 2,8% i calcula que captaria 2.000 nous usuaris

BARCELONA, 14 març (EUROPA PRESS) -

El portaveu del grup Demòcrata de Barcelona, Joaquim Forn, ha exigit aquest dimarts al Govern d'Ada Colau que retiri el projecte per connectar el tramvia per l'avinguda Diagonal, després que un estudi encarregat pel seu grup a la UB redueixi la seva retribució social, econòmica i ambiental.

Ho ha dit aquest dimarts sobre la base de l'estudi 'Revisió del càlcul de la rendibilitat social sobre el projecte de connexió del Trambaix i el Trambesòs' realitzat pels doctors Daniel Albalate i Albert Gragera, i que ha encarregat el seu grup municipal per revisar els primers informes que ha emès l'Ajuntament sobre el projecte.

L'estudi de l'Ajuntament realitzat el 2016 preveu una avaluació de rendibilitat social "molt alta" --amb un Valor Actual Net (VANs) de 85 milions d'euros i una Taxa Interna de Retribució (TIRs) de l'11%--, xifra aparentment solvent, i que permetria impulsar la construcció de la infraestructura, encara que els investigadors han assenyalat que la metodologia utilitzada presenta "moltes i greus deficiències".

En aquest sentit, han destacat que l'Ajuntament no ha incorporat els costos de planificació, d'11 milions d'euros, i que s'ha sobreestimat l'estalvi de temps i el nombre d'usuaris que captaria, així com la congestió de trànsit que generaria, que reduirien la rendibilitat dins d'un interval d'entre el 2,8 i el -5,65%, per sota del 3%, xifra a partir de la qual es justificaria la inversió.

"Hem fet l'esforç per situar la connexió del tramvia com un debat tècnic", ha expressat Forn, i ha assegurat que els estudis del consistori són esbiaixats, poc rigorosos i que s'han fet amb l'objectiu d'avalar la seva connexió per l'avinguda Diagonal, per la qual cosa ha demanat responsabilitats als autors i a l'Executiu municipal.

ESCENARI DE REFERÈNCIA

L'estudi qüestiona alguns dels supòsits com l'escenari de referència usat per valorar l'impacte de la infraestructura, i ha alertat que l'avaluació no ha tingut en compte alternatives de gestió que, sense construcció de noves infraestructures, estalviarien temps de viatge, com el desplegament total de la nova xarxa d'autobús i la millora de la velocitat mitjana comercial en quilòmetres per hora.

A més, ha observat que el 90% del temps net estalviat per la unió del tramvia es deuria a diferències inferiors a tres minuts, i ha negat que la captació del transport privat de la Diagonal pugui aconseguir el 14%, ja que, segons els investigadors, no s'ha tingut en compte l'elasticitat de la demanda, i ha afirmat que si s'usa aquest mètode de captació només se'n captaria el 2,8% --2.000 nous usuaris--.

També ha apuntat que l'estudi comptabilitza com a benefici les millores d'accessibilitat que suposaria el tramvia, encara que ha recordat que aquest concepte ja s'inclou en les estimacions de l'estalvi de temps, incorrent en una doble comptabilització, i ha insistit que en l'informe municipal no s'han tingut en compte els sobrecostos o les desviacions en els costos de la inversió.

TRÀNSIT I COST AMBIENTAL

Albalate ha assegurat que l'informe del Govern municipal "subestima l'impacte local de la congestió", ja que redueix artificialment el volum de trànsit a la zona de l'Eixample, i ha lamentat que el consistori assumeixi que tota la captació de desplaçaments de vehicle privats es donaran en l'àmbit central de la ciutat --desplaçaments interns amb cotxe--, negant que la infraestructura tingui un efecte metropolità, que eviti l'entrada a la ciutat de cotxes des d'altres poblacions properes.

En relació al debat mediambiental, el doctor ha expressat que "no es pot sostenir que el tramvia faci una gran contribució mediambiental", i ha subratllat que l'estudi assenyala que el gran benefici del tramvia seria l'estalvi de temps, per davant de la retribució mediambiental, i ha dit que també s'han menyspreat les emissions de CO2 que es produirien durant la construcció del tramvia i en les congestions de trànsit generades.

Forn ha reclamat a Colau que expliqui els errors i defectes de l'informe, i ha exigit a l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i al Govern que s'impliquin, supervisin i fiscalitzin el projecte, així com engegar la línia D30 de bus per la Diagonal, a més de centrar els esforços municipals en propostes que no tinguin "biaixos ideològics".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés