Publicat 15/05/2020 14:44

La Fundació Bofill alerta del "risc" d'augment de la segregació escolar

Imatge de llapis utilitzats en un aula.
EUROPA PRESS - Archivo

Diu que s'ha redut "solament" quatre punts en cinc anys

BARCELONA, 15 maig (EUROPA PRESS) -

La Fundació Jaume Bofill ha alertat aquest divendres del "risc enorme" d'un augment de la segregació escolar davant la preinscripció d'aquest any, que ser majoritriament telemtica, el previsible augment de la població vulnerable per la crisi del coronavius i l'increment de la matriculació fora de termini i de la 'matrícula viva' per la mobilitat residencial de les famílies.

En roda de premsa telemtica, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, ha advertit que la preinscripció en línia pot provocar que s'"agreugi" la segregació ja existent, les famílies optin per una actitud de replegament i que els prejudicis no puguin ser contrarestats al no haver-hi possibilitat de visitar els centres prviament a les sollicituds.

El cap de Programes de la fundació, Joan Cuevas, ha subratllat la possibilitat que l'alumnat més vulnerable realitzi la preinscripció fora de termini i hi hagi un increment de la 'matricula viva', fruit de canvis residencials habituals en períodes de crisi.

Palacín ha afirmat que la crisi postpandemia no pot comenar amb "més segregació" escolar de la ja existent i ha dit que és una qüestió determinant per l'educabilitat i eficincia del sistema, per la qual cosa ha demanat a la Conselleria d'Educació de la Generalitat i als ajuntaments mesures urgents per palliar aquest risc.

La fundació ha proposat establir uns criteris clars i homogenis per a la detecció de l'alumnat vulnerable, un augment de la reserva de places per a alumnat vulnerable, estendre aquesta reserva com a mínim fins a setembre, desplegar dispositius de detecció municipals de l'alumnat vulnerable, centralitzar les preinscripcions fora de termini en les oficinales municipals d'escolarització i que els consistoris activin mecanismes d'urgncia d'orientació i acompanyament de les famílies.

A aquestes mesures urgents, ha afegit la necessitat de crear un programa per part d'Educació que coordini la lluita contra la segregació escolar, la posada en marxa d'oficines municipals d'escolarització en aquells municipis de més de 10.000 habitants que no disposin i l'aprovació i desplegament dels nous decrets d'admissió i concerts educatius.

REDUCCIÓ FEBLE

Tant Palacín com Cuevas han coincidit a ressaltar que la disminució de la segregació escolar en els municipis de més de 10.000 habitants ha estat "feble" en els últims cinc anys, amb una reducció de quatre punts percentuals.

A Catalunya, entre el curs 2013-2014 i el curs 2018-2019 la segregació escolar --calculada amb l'índex de dissimilitud, que fa referncia al percentatge d'alumnat que est distribut de forma segregada-- en Primria ha passat del 48% al 44% i en Secundria del 39% al 35%, segons l'anlisi de la Fundació Bofill.

L'estudi, en el qual han analitzat 121 municipis de més de 10.000 habitants, assenyala que el 53% d'aquests empitjoren els seus nivells de segregació escolar en els últims cinc anys, i 44 amb alts nivells han seguit empitjorant per una política d'inacció.

També assenyala que deu municipis han redut de manera contínua la segregació escolar en els últims 12 anys i deu ho han fet en Secundria, en desplegar mesures constants de lluita contra la segregació, per que per contra 19 municipis no identifiquen alumnat amb necessitats per raó sociocultural o socioeconmica, dels quals nou ja estan en nivells alts de segregació.

Cuevas ha sostingut que a aquestes dades la crisi que provocar l'impacte de la pandmia del coronavirus pot fer augmentar la segregació escolar "a curt termini".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés