Actualitzat 28/02/2013 16:13

La Fundació Tàpies "posa a dialogar" l'artista amb 40 exponents de la seva època

Presentación de la muestra 'Contra Tàpies' en la Fundació Tàpies
EUROPA PRESS

BARCELONA, 28 febr. (EUROPA PRESS) -

La Fundació Tàpies s'ha proposat redescobrir el pintor i escultor Antoni Tàpies en l'exposició 'Contra Tàpies', que "posa en diàleg" obra de l'artista català amb altres 40 pintors, escultors, escriptors i videoartistes de la seva època com Gerahrd Richter, Joseph Beuys, Donen Graham i Pier Paolo Pasolini.

Així ho han explicat aquest dijous la directora de la fundació, Laurence Rassel, i el comissari de la mostra, Valentín Roma, en una visita per la mostra, que s'obrirà al públic aquest divendres fins al 9 de juny, quan s'espera la inauguració d'una gran retrospectiva de l'artista a la Fundació Joan Miró, en col·laboració també amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).

Amb el mateix propòsit d'interpretar, desplegar i llegir l'obra de Tàpies que ha guiat mostres anteriors, com 'Cames, braços i cos', la fundació "posa en diàleg, fricció i tensió el relat complex amb altres artistes", ha assenyalat Rassel, que ha destacat la novetat d'abordar a la figura des de fora i no des de dins, com altres vegades.

Tàpies va conviure amb el 'pop art', l'expressionisme alemany i la pintura dels 80, ha observat Roma, qui ha reivindicat el títol de l'exposició --de 60 obres-- com una forma d'"aproximació abrasiva" a l'artista, des dels anys 60 fins a l'actualitat.

"El contra s'havia d'imaginar, calia sortir de l'artista, sortir d'allò 'tapià' com a gènere, del clixé, per seguir investigant", ha argumentat el comissari, qui ha distingit tres parts a partir de tres interrogants, que comencen amb un oli sobre tela de Gerard Richter i quadres de Joseph Beuys.

La primera de les qüestions recull les tensions i els vincles que l'obra de Tàpies va mantenir amb els successius relats artístics; la segona, l'exhortació crítica que podrien establir alguns artistes amb paradigmes estètics radicalment diferents, i, finalment, la literatura d'allò "tapiano" com concepte, ha explicat el comissari.

La segona línia de treball s'articula al voltant d'una invitació a sis artistes --Álvaro Perdices, Luis Guerra, Usue Arrieta i Vicente Vázquez, Isaías Griñolo i Pep Agut-- a "interpel·lar diversos aspectes de la biografia i la pràctica de Tàpies en els seus respectius projectes".

Finalment, en la tercera part es posa un "Tàpies versus Tàpies" en un afany d'anàlisis del conjunt de "falsedats d'allò tapià", i amb aquest final es mostren un conjunt de documents inèdits que recreen part de la seva biografia a través de correspondència.

Cal destacar de la mostra un conjunt de 13 obres de l'artista català "que no semblen d'ell", com és el cas de 'Collage del calendari', ha indicat el comissari, que amb aquesta part de la mostra sent que satisfà un desig expressat per Tàpies anys enrere.

CARTES "INÈDITES" D'HEIDEGGER I DUCHAMP

Aquestes cartes "inèdites" i facilitades per la família procedeixen d'escriptors i artistes tan inesperats com Martin Heidegger, Bertrand Russell, André Malraux, Lee Miller, Marcel Duchamp i Jim Jarmusch, entre d'altres.

Roma ha reivindicat aquestes cartes com a memòria personal i full de ruta per explicar Tàpies: "Podem seguir traient suc a Tàpies", ha celebrat el comissari, qui ha confessat que l'exposició ha començat amb un projecte de fer un llibre des d'aquesta nova perspectiva.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés