BARCELONA, 16 maig (EUROPA PRESS) -
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha reclamat al Ministeri de Foment que es comprometi a instal·lar el tercer rail entre Tarragona i Vandellòs, segons ha explicat als mitjans aquest dijous després de reunir-se amb el secretari general del 'lobby' Ferrmed, Joan Amorós.
Així, Vila s'ha mostrat preocupat perquè Foment es desdigui de la proposta inicial d'instal·lar un tercer rail entre Tarragona i Castelló: "No volem que aquest tercer rail acabi suposant la substitució de l'ample espanyol convencional per l'ample internacional".
Per aquesta raó ha demanat a Foment que tingui clar que el Corredor Mediterrani ha de ser un eix vertebrador de l'activitat econòmica, i ha reivindicat que el tercer rail suposa una "fórmula audaç de transició" que permet la coexistència dels dos amples i mantenir el sentit de les inversions que els operadors han fet per al trànsit ferroviari de mercaderies, als quals, ha dit, l'administració no pot deixar en l'estacada.
De no instal·lar-se aquest tercer rail, les mercaderies dels ports de Barcelona i Tarragona que es dirigeixin a Espanya no tindrien ample ibèric, tan sols internacional, entre Tarragona i Castelló, i també afectaria el tràfic de passatgers des de Barcelona a Terres de l'Ebre.
Per la seva banda, Amorós ha celebrat que a mitjà termini el Ministeri resolgui el coll d'ampolla entre Tarragona i Vandellòs en 2015, si bé no resol el desdoblament de la línia entre Tarragona i Castelló: "La línia convencional se n'anirà saturant i si no hi ha una altra línia, els trens no podran circular".
"A l'entrada a València passa una cosa espectacular. Pretenen que els trens AVE, Rodalies, Mitja Distància i de mercaderies passin tots per un túnel que no aguantarà. Per això hem de batallar pel desdoblament", ha incidit Amorós.
A curt termini, ha apostat per la instal·lació del tercer rail en la línia Barcelona-Portbou malgrat que "Foment no està per la tasca", perquè de no ser així la línia estarà saturada entre 2020 i 2022.