Actualitzat 12/08/2013 15:23

El MNAC treballa en una "gran exposició" pòstuma de Maspons

MNAC
EUROPA PRESS

"Davant de fer una fotografia o viure el moment, sempre preferia viure el moment"


BARCELONA, 12 ago. (EUROPA PRESS) -

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) es troba en els treballs preliminars per portar a terme una "gran exposició" de la fotografia d'Oriol Maspons, després que el centre signés un conveni per quedar-se amb la col·lecció d'obres del mort fotògraf de la Gauche Divine, ha explicat a Europa Press el conservador de Fotografia del MNAC i amic personal de Maspons, David Balsells.

Últimament s'havien intensificat els contactes per reactivar la negociació del conveni signat el desembre del 2010 en un treball a tres bandes, entre el MNAC, la família i la Fundació Elsa Peretti, que estan interessades a portar a terme una mostra que, finalment, haurà de ser pòstuma.

La col·lecció del MNAC està formada per unes 1.500 fotografies sobre paper realitzades entre els anys 50 i finals dels 80, i conté els treballs que ha fet per a revistes com 'Interview', 'L'Oeil' i 'Paris Match', a més d'algunes de les imatges que il·lustren els tres llibres de la sèrie 'Paraula i imatge', publicats per Tusquets: 'Poeta a Nova York', de Federico García Lorca; 'La caça de la perdiu', de Miguel Delibes; i 'Toreig de Saló', de Camilo José Cela.

"La mort de Maspons ens ha atrapat de cop" en aquest procés, que en una segona fase preveu la realització d'una retrospectiva, ha assenyalat Balcells, qui ha destacat l'aportació de Maspons a la revolució del llengua visual a Espanya durant els anys 60.

"GRAN FOTÒGRAF DE LA POSTGUERRA"

"Ha estat un dels més importants fotògrafs de la postguerra que va portar les avantguardes", ha destacat Balsells, commogut per la mort del seu amic al qual va visitar dijous passat a l'hospital.

"Malgrat que estava greu, encara em va fer riure. El sentit de l'humor mai el va perdre. Era una persona fantàstica", ha ressaltat del seu amic, de qui ha destacat el seu pas per París en els anys 50, on va experimentar una revolució personal, que va portar a Espanya i que li va provocar l'expulsió de l'Agrupació de Fotògrafs de Catalunya.

De Maspons, ha destacat especialment que era un gran vividor, i és que "davant de la disjuntiva de fer una fotografia o viure el moment, ell sempre preferia viure el moment", i no debades el 1998 va protagonitzar una retrospectiva al MNAC amb el títol 'L'instant perdut', perquè l'instant viscut, s'ho quedava per a ell, ha observat Balsells.

"La seva passió era el llibre", ha subratllat el conservador de Fotografia, que, una vegada jubilat, de tant en tant li preguntava al fotògraf si havia tornat a fer instantànies.

"Ell sempre em contestava, que no, que no tenia sentit si no havia rebut cap encàrrec de llibre", ha indicat, en al·lusió a la faceta d'il·lustrador de Maspons que el va portar a publicar els llibres il·lustrats.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés