Publicat 06/10/2022 11:38

Organismes europeus veuen la ZBE com la mesura "més efectiva" per millorar la qualitat de l'aire

Archivo - Installació dels senyals de la ZBE
AMB - Archivo

Una investigadora de l'ISGlobal recorda que l'entorn de la ciutat és un "factor clau" per a la salut

BARCELONA, 6 oct. (EUROPA PRESS) -

L'Aliana Europea de Salut veu les zones de baixes emissions com la mesura "més efectiva" per millorar la qualitat de l'aire i l'Agncia Europea del Medi Ambient xifra en un 30% la reducció d'emissions.

El director de serveis de Mobilitat Sostenible de l'AMB, Carles Conill, ha apuntat que la mobilitat a la Unió Europea representa el 30% de les emissions i que és en la trama urbana "on es pot fer més rpid aquesta transició" cap a un model més sostenible i saludable.

Amb la implantació de la ZBE Rondes BCN, des del 2017 i fins ara, el factor mitj d'emissió s'ha redut a la meitat en el cas del dixid de nitrogen, a més de la meitat amb el carboni negre i un 20% en partícules, ha concretat el cap de servei de gestió de Mobilitat Sostenible de l'AMB, Marc Iglesias.

Durant el mateix període, els vehicles contaminants "sense etiqueta" que circulaven estan per sota del 2% --respecte al 20% del 2017--, i Iglesias ha puntualitzat que quan entra en vigor el rgim sancionador "es produeixen descensos més acusats".

La investigadora de l'ISGlobal, Carolyn Daher, ha advertit que l'entorn de la ciutat és un "factor clau" a l'hora de determinar la salut de les persones, i ha apostat pels entorns amb menys contaminació de l'aire, per també més verds, amb menys soroll, temperatures confortables i que promoguin el contacte social.

L'experta ha coincidit amb els tcnics de l'AMB que la qualitat de l'aire té perjudicis per a la salut, per exemple en la demncia o l'aprenentatge dels nens i ha plantejat: "Quant podríem estalviar o no gastar en salut si el nostre entorn ens cuidés millor?".

En relació amb aquesta estratgia de transició del món local i que per al director de serveis de Mobilitat Sostenible ara també compta amb el suport de l'agenda estatal, Carles Conill ha apreciat que el Govern central estigui preparant "més normativa" sobre les zones de baixes emissions a fi d'aportar --en les seves paraules-- robustesa jurídica.

En aquest sentit, donen importncia als fons europeus Next Generation per implementar altres ZBE i la digitalització del transport públic, i han explicat que collaboren amb el Ministeri i la DGT "oferint l'experincia" adquirida a la ZBE Rondes de Barcelona en la implementació d'altres zones a la resta de l'Estat.

La ZBE Rondes BCN ser el model a seguir per les 148 ciutats d'Espanya que han d'implantar aquesta mesura per llei; per aix, l'AMB ha editat juntament amb la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i amb el suport de la Direcció General de Trnsit (DGT) una guia tcnica d'implantació del ZBE.

MÉS MESURES DE L'AMB

La tcnica de l'equip de Mobilitat de l'AMB, Mariona Conill, ha destacat altres mesures per impulsar els desplaaments amb bicicleta com la Bicivia (la xarxa de carril bici que connecta la metrpolis de Barcelona a través dels nou eixos principals); el servei de Bicibox, d'aparcament segur de bicicletes; i l'AMBici, el nou servei de bici compartida a escala metropolitana, que ja s'ha licitat.

L'AMB també treballa en la regulació de les zones d'estacionament amb la finalitat d'evitar, per exemple, els "desplaaments innecessaris" de les furgonetes, i també han ems més de 14.000 títols de la T-Verda metropolitana, que ofereix tres anys de transport públic gratut a canvi de desballestar un vehicle contaminant, i també estan elaborant projectes de suport a la logística d'última milla més sostenible.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés