Actualitzat 19/03/2013 18:23

La presència d'antibiòtics causa l'aparició d'un bacteri multiresistent al Ter

Bacteria Legionella
CDC

GIRONA, 19 març (EUROPA PRESS) -

L'Institut Català d'Investigació de l'Aigua (ICRA) ha detectat al riu Ter, a l'altura de Ripoll (Girona), la presència d'un bacteri multiresistent als antibiòtics pertanyent a la família de les Aeromones, el desenvolupament del qual es deu a la presència d'antibiòtics en aquest medi aquàtic.

Segons ha informat l'institut en un comunicat aquest dimarts, els últims anys s'han publicat diversos estudis sobre la presència d'antibiòtics en els rius espanyols i un estudi, elaborat pels investigadors Elisabet Marti i José Luis Balcázar, aporta ara noves proves de com aquests antibiòtics afecten els organismes aquàtics i donen lloc a un nou bacteri.

Aquest bacteri és resistent a la majoria dels antibiòtics d'ús freqüent a l'àmbit hospitalari i extrahospitalari, incloent aminoglucòsits] (gentamicina i kanamicina), betalactàmics (amoxicil·lina i ceftazidima), fluoroquinolones (ciprofloxacina, enrofloxacina, norfloxacina i ofloxacina) i sulfamides (sulfametoxazol), entre d'altres.

Davant d'aquesta notícia cal tenir en compte que els antibiòtics constitueixen la principal arma amb la qual compta el sistema de salut per defensar el cos humà dels bacteris responsables de moltes malalties infeccioses.

Aquests bacteris, tot i això, desenvolupen diferents mecanismes per resistir l'efecte dels antibiòtics produïts per elles mateixes, el que resulta evolutivament molt avantatjós per a ells, però constitueix una verdadera amenaça des del punt de vista clínic i epidemiològic, segons els experts.

La resistència bacteriana als antibiòtics constitueix, doncs, un greu problema per a la salut pública, ja que és cada vegada més freqüent que aquests compostos, eficaços fins fa poc, resultin ineficaços o innocus per a molts patògens.

Part de les investigacions de l'Icra s'han publicat a 'Clinical Microbiology and Infection', on s'explica que l'estudi --que porta per títol 'Multidrug resistance-encoding plasmid from Aeromonas'-- presenta la caracterització d'una nova espècie bacteriana del gènere Aeromones aïllada en el riu Ter a l'altura de Ripoll.

Així, queda demostrat que la presència de bacteris multiresistents al medi ambient representa una nova preocupació a causa de a les implicacions clíniques i mediambientals que d'ella es deriven, com la creixent limitació a l'ús de fàrmacs eficaços i la necessitat d'utilitzar antibiòtics més costosos i de major espectre d'acció.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés