Actualitzat 21/01/2013 12:24

La síndica demana que l'augment del Bicing sigui "gradual i ponderat"

Mensaje con consejo de uso en una bicicleta del Bicing.
EUROPA PRESS

El consistori veu obligada una pujada fins a acabar-se el contracte en 2017


BARCELONA, 21 gen. (EUROPA PRESS) -

La síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha afirmat aquest dilluns que si ha d'aplicar-se un augment tarifari del servei públic de bicicletes, el Bicing, que sigui "gradual i ponderat" per evitar l'impacte en les economies més febles que l'usen com a forma d'estalvi, ha informat en un comunicat.

Vilà ha emès una resolució a partir de 163 queixes rebudes --en el moment de tancar l'informe eren 113, i encara segueixen arribant-- contra l'anunci del Govern municipal d'apujar el bo d'ús il·limitat un 116%, fins a 97,5 euros anuals, projecte ara parat, i la intenció del consistori és estudiar un nou model de preus per al 2014.

Creu que les dades de l'empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) són concloents sobre la necessitat de modificar el sistema tarifari per fer-ho més equitatiu i evitar un col·lapse de creixement, i defensa que la solució passa per un servei de més qualitat, el control de les despeses extra i adequar el cost en funció de l'ús.

Recorda que el 2012 el Bicing va costar 17 milions d'euros més IVA, dels quals l'Ajuntament va aportar 12,5 i els usuaris 4,5, el que ha contraposat al metro i el bus: mentre en aquests transports l'administració aporta sobre el 50% del seu cost, en el servei de bicicletes el consistori sufraga més del 73%.

Vilà considera que l'aportació municipal hauria d'haver-se acostat en exercicis anteriors a la qual s'executa al metro i al bus, però mantenint un diferencial pel valor afegit que aporta per a l'ecologia i tranquil·litat, és a dir, que la subvenció ha de ser superior a la de transports motoritzats que consumeixen energia no renovable.

RECOMANACIONS

La síndica llança diverses recomanacions, com un bo familiar que inclogui adolescents de 14 anys per evitar el sobrecost d'haver de pagar diversos carnets individuals: una família amb quatre membres pot arribar a pagar 168 euros per quatre bons anuals de 50 viatges, una de les targetes previstes en el nou model tarifari paralitzat.

Es mostra partidària de tarifar per minuts els trams d'usos superiors a la primera mitja hora en lloc d'aplicar als usuaris un sobrecost fix com ara, i bonificar els viatges a les zones que fan pujada; de moment, l'Ajuntament aplicarà aquest febrer una pujada del 3% del bo anual il·limitat, que passarà a costar 46,46 euros.

Del 2010 al 2012 els usos del servei de bicicletes s'han incrementat un 45%, passant dels 11 als 16 milions, i si es manté la tendència, B:SM estima que aquest any s'arribi als 18 milions, el que per a l'empresa municipal pot suposar un augment desproporcionat de costos que posi en perill el manteniment del servei.

L'Ajuntament diu que el contracte amb la gestora del Bicing, Clear Channel, preveu que el preu del servei augmenti si s'incrementen els usos, i B:SM creu que la revisió de tarifes és obligada mentre està a l'espera que s'estableixin noves condicions de licitació quan finalitzi el contracte el 2017, ja que el cost de rescissió és molt elevat.

Pel que fa al contracte amb Clear Channel, Vilà es pregunta si el procés d'aprovació i licitació que es va fer entre 2006 i 2007 ha estat massa ràpid, i si hauria estat més oportú establir un període de prova i fer un estudi per veure la viabilitat i la implantació futura del servei abans d'establir les condicions definitives.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés