Actualitzat 09/10/2008 21:36

Sitges.- El guionista Charlie Kaufman debuta com a director amb una sinècdoque de la vida a Nova York

SITGES (GARRAF), 9 d'octubre (EUROPA PRESS)

Charlie Kaufman, l'aclamat guionista de pel·lícules com 'Olvídate de mí', de Michel Gondry i per la qual va guanyar l'Oscar al millor guió original, ha debutat com a director amb 'Synecdoche, New York', perquè "tota obra d'art és una sinècdoque; no es pot obtenir el tot de res, no es pot representar res de manera perfecta", ha assegurat avui en roda de premsa en el Festival de Cinema de Sitges.

El protagonista del film (Philip Seymour Hoffman) és un dramaturg en plena crisi creativa que decideix destinar els diners que ha guanyat amb la beca McArthur per fer la seva obra magna: una recreació a escala gairebé real de Nova York; una sinècdoque de la seva vida, i d'aquí el títol de la pel·lícula.

Amb tendències hipocondríaques i obsessionat amb la seva pròpia mort, el dramaturg es resigna a l'abandonament de la seva dona (Catherine Keener), que se'n va a Berlín amb la seva filla per no tornar, tot i que ell s'autoenganyi dient que porten de viatge una setmana quan en realitat no tornaran.

El protagonista fracassa en l'intent de reflectir en la seva obra la realitat que ell vol, una cosa que també li passa a Kaufman, segons ha revelat, perquè escriu sense pensar en en final i com arribar-hi, només en els temes que li venen de gust comentar i explorar. "A veure on arribo", pensa Kaufman quan crea, procés que també es veu indefectiblement modificat pel que li passa durant aquest temps.

La pel·lícula, que encara està per estrenar, va competir en el passat Festival de Cinema de Canes i en principi havia de dirigir-la Spike Jones, tot i que es va involucrar en un altre rodatge i Kaufman, que feia temps que pensava a dirigir una pel·lícula, va veure la seva oportunitat: "Ningú entén el guió com jo, així que al final crec que ha estat bona elecció", ha explicat avui.

Sobre el guió original, l'autor va haver de retallar-lo per passar-lo a la gran pantalla perquè era "molt llarg, però és molt semblant" al resultant, ha dit per a alleugeriment dels seus seguidors. "Vaig estudiar cinema per ser director, que crec que és per al que va tothom. Escriure guions ho vaig veure com un camí per ser director, però a mesura que vaig anar escrivint guions, em va agradar cada vegada més".

La seva primera experiència com a director cinematogràfic li ha ensenyat que aquest és un treball "molt pragmàtic" perquè "els diners dictaminen les teves decisions". "Vull tornar a no haver de preocupar-me pel preu de les coses ni pels actors", és a dir, seguir la seva carrera com a guionista després d'aquesta experiència en la direcció.

Entre mans Kaufman té un nou guió massa embrionari encara com per saber "què serà", tot i que ha dit que està preocupat actualment pel tema de "la innocència".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés