Actualitzat 26/03/2013 15:11

El TNC rescata la memòria recent amb "històries fragmentades" en 'No parlis amb estranys'

Equipo de Helena Tornero para la obra 'No parlis amb estranys'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 26 març (EUROPA PRESS) -

L'autora i dramaturga Helena Tornero rescata la memòria històrica més recent i silenciada en un mosaic de nou "històries fragmentades" a l'espectacle 'No parlis amb estranys. Fragments de memòria', que es podrà veure al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), del 3 al 14 d'abril, en el marc del programa T6 que, per primera vegada, no tindrà lloc a la Sala Tallers.

A la presentació de l'obra al Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), l'autora ha explicat que l'obra salta per diferents èpoques i generacions "des del present" a partir de records i materials existents a través dels quals aborda les seqüeles del trauma, en forma de por i obsessions, que s'ha transmès a altres generacions.

Tornero ha explicat que amb l'obra vol "obrir una porta a la reflexió i a la memòria de l'espectador", amb el qual comparteix situacions de conflicte de persones que no volen parlar, altres que no volen preguntar i altres que no volen escoltar.

Entre les històries, se succeeix la d'un armari que es troba davant d'uns germans que van descobrint coses del passat, el relat d'un metge, d'una dona, d'una fotografia, d'una cançó, una història gris, una trobada de diferents generacions i la del bust, amb la qual comença l'espectacle, i els preus es reduiran de 8 a 15 euros.

En la part de la història d'una instantània, l'obra ofereix unes fotos als espectadors i els actors van interactuant i compartint una vivència amb ell, tractant-se de la part més semblant al moviment del teatre documental, que en els anys 70 va tornar a reivindicar el relat més social.

"Diuen que la història l'escriuen els vencedors, però, per sort, la literatura i el teatre des de fa molt temps que l'escriuen la literatura i el teatre", ha ressenyat el director del TNC, Sergi Belbel, que ha assegurat que les petites històries, reals i terribles, deixaran a l'espectador clavat en la butaca del teatre.

I és que el projecte de Tornero és molt ambiciós i parla també de la transmissió del trauma, del dol, de les ferides, que diu que els vencedors han pogut suportar de millor forma, mentre que els vençuts han hagut d'ocultar, cosa que impedeix tirar endavant.

S'ha silenciat que a Espanya hi havia 400 camps de concentració franquistes i que no s'ha parlat que durant la dictadura s'ha produït un "genocidi", ha assenyalat Tornero, qui reivindica pair tota aquesta època des del present, a través d'una obra que parla sobre allò no dit i no explicat, ha postil·lat.

"ESSÈNCIA", MALGRAT LES RETALLADES

"Hem aconseguit mantenir l'essència, malgrat les retallades", s'ha felicitat la dramaturga, que ha explicat que tant el temps com el pressupost s'han vist afectats pels ajustos, el que ha fet escurçar-la de tres hores a 1 hora i 45 minuts.

L'actor Oriol Genís ha ressaltat que l'espectacle parla de la "política racial" i de la transmissió del trauma generacional fins a la quarta generació i el silenci per no reobrir ferides: "Ens han ensenyat a no parlar".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés