Actualitzat 08/03/2013 17:08

Tres de cada 100 passatgers segueixen colant-se al metro de Barcelona

Metro Barcelona
CAMBRA DE COMERÇ DE BARCELONA

En 2012 hi ha hagut 75.000 sancions al suburbà i 12.000 al bus


BARCELONA, 8 març (EUROPA PRESS) -

Tres de cada 100 passatgers del metro de Barcelona segueixen colant-se sense bitllet, però el suburbà ha tornat a registrar un lleu descens en el nombre d'usuaris que no paguen --són el 3,09%--, i es consolida la reducció a la meitat en relació amb el 2009, quan eren el 6,63%.

Les dades pertanyen a l'estudi anual del frau en Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), segons el qual els autobusos registren un repunt: els que es colen són un 2,71%, 0,56 punts més, si bé en aquest cas l'anàlisi es va fer coincidint amb diverses vagues, segons dades recollides per Europa Press.

TMB ha elaborat un altre cop una detallada radiografia sobre quants no abonen el bitllet, i distingeix entre el frau detectat en els controls de bitllets i l'observat, aquell vist per vigilants col·locats discretament a la xarxa.

L'observat permet disposar de dades més precisos de qui realment es colen, ja que una vintena d'efectius van controlar entre octubre i novembre 261 vestíbuls del metro i 110 vehicles de 56 línies d'autobús durant totes les hores de servei.

Pel que fa al metro, de 7.572.327 passatgers observats en una setmana --cap de setmana inclòs--, un total de 234.068 es van colar sense bitllet, cosa que representa una mitjana de 33.438 diaris, tot i que cal tenir en compte que oscil·len en funció del dia.

En el bus, on només s'han estudiat dies laborables perquè en cap de setmana el passatge baixa molt més que en el suburbà, de 637.302 viatgers registrats en un laborable, es van colar 17.250 --el citat 2,71%, que el 2009 i 2010 era del 3,2%, i el 2011, el 2,15%--.

SOTA LA MITJANA

Per al director executiu de presidència de la companyia, Jordi Nicolás, són dades "bastant bones malgrat el repunt de bus", i subratlla que el Metro barceloní està per sota de la mitjana del frau observat en 10 operadors internacionals: atenent a dades de 2011, TMB tenia un 3,45% quan la mitja era de 4,97%.

TMB destaca que sis de deu dies d'observació en el bus van coincidir amb aturades parcials convocades pels sindicats a la tardor, i el cap d'estudis, Marc Dargallo, atribueix el repunt a la crispació entre els passatgers que van poder tenir en aquells dies.

Al recórrer a les dades de sancions imposades al bus, en tot l'any passat van ser 12.562, i van ser multats el 0,75% dels 1,7 milions de passatgers controlats; en anys anteriors s'estava al voltant del 0,87% i es multava a més, tot i que també solien ser més els controlats.

La majoria de multes són per colar-se, tot i que també per anar amb bitllet inapropiat o incivisme, i en el Metro han estat 75.302, l'1,68% dels 4,5 milions de viatgers intervinguts --el 2009 i 2010 eren més de 50.000, sobre l'1%, però el 2011 ja van ser 71.282, l'1,75%--.

SEGUIRAN ELS MACROCONTROLS

Entre el que explica el descens en el Metro figuren controls massius de bitllets en estacions --173 en 2012, els mateixos que es preveuen per a 2013-- i instal·lar portes de vidre que substitueixen els torniquets, i que aquest any estaran al 72% de vestíbuls --el 2009 era el 54%--.

A això se sumen els vigilants de seguretat a les portes per evitar que ningú es coli --faran aquest any 1.333 hores setmanals--, mesura que també s'aplica al bus, on en tot aquest any es preveuen 1.092 hores de vigilants i 4.256 d'auxiliars al costat de les validadores.

I un element no menor, la multa, s'ha doblat des de l'any passat a ser de 100 euros, i TMB persevera en les campanyes publicitàries a la xarxa --el 89% dóna suport a campanyes que posen en evidència al què es cola--, i han estat les més recents les de com utilitzar bé els bitllets.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés