Actualitzat 17/12/2013 22:38

El PP rebutja el traspàs del Prat proposada per ERC i ho situa en el seu "pesat victimisme paranoide"

El ministro de Hacienda, Cristóbal Montoro
EUROPA PRESS

MADRID, 11 des. (EUROPA PRESS) -

El PP ha rebutjat en el Ple del Congrés una moció presentada per ERC perquè l'Estat traspassi a la Generalitat la competència sobre els aeroports de Catalunya, especialment el del Prat, i ha situat la proposta al "pesat victimisme paranoide" nacionalista.

Durant el ple d'aquest dimecres, la diputada d'ERC Teresa Jordà ha rebutjat la gestió que Aena fa de l'aeroport barceloní i també que s'estudiï la possibilitat de privatitzar aquesta societat pública fins al 60%.

La solució, per al seu partit, és cedir la competència aeroportuària a l'administració catalana i permetre una gestió "pròxima i moderna".

Jordà ha aprofitat la iniciativa per acusar Aena d'afavorir Barajas sobre el del Prat, d'haver legislat per situar aquell com "aeroport de bandera".

"I tot i vostès, El Prat també pot ser-ho", ha afegit, subratllant el caràcter internacional d'aquest aeroport.

La moció inclou un altre apartat perquè, de manera immediata i prèvia a aquesta descentralització de la competència, es garanteixi la participació de comunitats i ajuntaments en la gestió dels aeroports; la moció ha comptat amb el suport del PSOE, CiU, Esquerra Plural i el PNB.

El socialista Román Ruiz ha rebutjat el model actual d'Aena i ha posat en valor l'acord tancat en la passada legislatura per garantir aquesta participació de les institucions territorials en la gestió; també ha advertit que la prioritat ha de ser defensar la gestió pública dels aeroports.

Ha rebutjat que ERC demani la competència, que plantegi el seu programa electoral màxim, reclamació que segons la seva opinió "trenca" aquest consens.

"Li fan un gran favor al PP que pot continuar amb el seu model centralista i privatitzador", ha afegit.

Per part de CiU, Jordi Jané ha insistit en les crítiques a la gestió d'Aena i, com el PSOE, ha posat en valor l'acord que es va arribar a favor de la participació territorial en la gestió. Ha defensat el creixement del Prat "tot i Aena, que juga descaradament a favor de l'aeroport de Madrid".

Sobre aquesta qüestió, ha denunciat que la societat pública no aposti per la carta del Prat en la disputa per les grans rutes que uneixin Europa amb l'Àsia: "És la realitat. No tenim un administrador que jugui al nostre favor", ha conclòs.

La diputada del PNB Marta Sánchez ha donat suport igualment a la proposta d'ERC perquè els aeroports bascos es troben en la mateixa situació que els catalans, ha dit, i ha expressat la seva preocupació per la possible privatització d'Aena, que desposseiria el Govern basc de la competència d'executar la legislació aeroportuària estatal.

Pel que fa a l'Esquerra Plural, Joan Josep Nuet ha apostat fonamentalment per assegurar que els aeroports seran de gestió pública i ha criticat el treball d'Aena, que ha demanat 12.000 milions d'euros per remodelar 46 aeroports, alguns dels gestors dels quals haurien d'estar davant dels tribunals, ha denunciat.

EN CONTRA

El popular Antonio Gallego ha rebutjat la iniciativa d'ERC, el "pesat victimisme paranoide" nacionalista que reclama ara la gestió d'aeroports quan no té cap experiència sobre aquesta qüestió.

La proposta és per aquesta raó, segons ell, temerària: "Em quedo més tranquil si l'aeroport el gestiona Aena", ha dit.

Ha repassat algunes xifres del Prat, preparat per assumir milers de passatgers addicionals, que està connectat amb 208 destinacions (173 internacionals) i que "està batent tots els rècords".

"Amb aquests antecedents de bona gestió, no entenem com segueixen amb el seu pesat victimisme paranoide que estem maltractant Catalunya", ha dit.

"I demanen que l'Estat els lliuri la gestió de l'aeroport, però no els deutes que arrossega. Poden tornar deutes si ni tan sols poden pagar les farmàcies?", ha afegit.

El diputat d'UPyD Carlos Martínez Gorriarán també ha rebutjat la moció d'ERC, que ha qualificat de "nacionalisme aeroportuari" i ha defensat que aquestes infraestructures són de tots els espanyols perquè les han pagat ells.

"Diguem les coses pel seu nom, això no és canviar el model de gestió ni res, sinó mantenir el model centralitzador de l'Estat però en el seu propi Estat", ha dit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés